Monday, September 28, 2015

Ulama PAS Perak pertahan khutbah anti-DAP

Dewan Ulama PAS Perak (DUPNPk) menyokong ketegasan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) yang dilapor enggan memohon maaf ekoran desakan pemimpin Melayu DAP berhubung kandungan teks khutbah Aidiladha yang mendakwa parti itu menentang Islam.
Ketua Dewan Ulama PAS negeri itu Sidek Mohd Noor berkata pihaknya bersetuju kandungan teks tersebut "tidak berbentuk fitnah tetapi nasihat" pihak berkuasa yang berautoriti menjaga kewibawaan Islam di negeri itu.

Dalam kenyataannya hari ini, beliau turut menyatakan kekecewaan terhadap pimpinan DAP Pahang yang beragama Islam, yang berhasrat mengambil tindakkan undang-undang terhadap JAIP jika enggan memohon maaf.

"DUPNPk amat-amat kecewa, bagaimana seorang Muslim yang beragama Islam berhasrat menyaman sebuah badan yang berautoriti memelihara dan menjaga kewibawaan Islam? Perkara ini memang amat bertentangan dengan fitrah seorang yang menghayati Islam.

"Dengan penegasan dan kekecewaan tersebut, kami daripada Dewan Ulama Negeri Perak bersolidariti dan memberikan sokongan penuh terhadap sikap tegas Jabatan Agama Islam Pahang tidak memohon maaf kepada DAP bagi memelihara maruah sebuah badan yang diberikan amanah menjaga martabat dan kesucian agama Islam, agama yang terang dan jelas terpelihara dalam perlembagaan negara," katanya.

Sidek mengulas gesaan Pengerusi DAP Pahang Tengku Zulpuri Shah Raja Puri supaya JAIP memohon maaf berhubung teks khutbah itu yang didakwa sebagai menghina parti itu.

Beliau memberi tempoh lima hari bermula kelmarin kepada JAIP untuk berbuat demikian secara terbuka termasuk menarik balik teks khutbah "berbaur fitnah" itu atau berdepan dengan tindakan undang-undang.

Bagaimanapun JAIP dilapor tidak akan tunduk kepada tuntutan DAP itu, malah Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman menegaskan, kandungan teks khutbah itu tidak langsung berbaur fitnah tetapi nasihat kepada umat Islam agar bersatu.

Mengulas lanjut, Sidek turut menasihatkan pemimpin DAP itu supaya membatalkan hasrat untuk mengambil tindakkan undang-undang kepada JAIP agar mereka tidak dilihat berterusan menentang Islam.

Malah, dakwanya, salah satu punca terputusnya kerjasama politik PAS dengan DAP adalah disebabkan sikap keras dan lantang DAP terhadap isu pelaksanaan syariah Islam secara khusus berkaitan isu Kanun Jenayah Syariah Kelantan.

"Di sini DUPNPk ingin menegaskan sekali lagi agar DAP, jangan suka campurtangan urusan Islam, apatah lagi berhasrat mencampuri urusan badan yang telah diamanahkan menjaga pentadbiran Islam seperti JAIP," katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-