Tuesday, January 5, 2016

Jangan salah faham kerjasama dengan gabungan

RAZIATUL HANUM A.RAJAK
5 JANUARI 2016

Irmohizam Ibrahim

SHAH ALAM - Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Irmohizam Ibrahim menekankan agar rakyat tidak keliru maksud 'kerjasama' dengan 'gabungan' yang dicanang beberapa pihak mengenai hubungan Umno dan Pas.

Menurutnya, soal gabungan tidak wujud langsung lebih-lebih lagi tiada sebarang perbincangan ke arah itu dijalankan.

"Jangan disamakan kerjasama dengan gabungan kerana kita tidak ada lagi bincang soal itu (gabungan). Kita bincang soal kerjasama demi umat Islam dan Melayu. Tak salah kerana ia terkandung dalam Perlembagaan.

"Apa yang penting, kita kerjasama...jaga isu-isu Melayu dan umat Islam. Parti politik sebagai wadah. Tapi yang paling penting sekali asas utama kerajaan dan masyarakat ialah untuk pastikan bahwa isu libatkan agama dan Melayu ini tidak terhakis kerana kita ada Perlembagaan," katanya kepada Sinar Online, hari ini.

[ARTIKEL BERKAITAN: Lebih 45 peratus tak setuju Pas-Umno kerjasama]

Sejak Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak menghulurkan tali silaturahim kepada Pas, hubungan kedua parti itu menjadi tumpuan.

Menurut Irmohizam, kerjasama yang terjalin antara Pas dengan Umno itu harus membincangkan cara mengukuhkan lagi umat Islam dan orang Melayu serta cara melawan persepsi keganasan.

"Penting dengan adanya kerjasama itu untuk memastikan umat Islam dapat menangani persepsi keganasan tersebut.

"Saya maksudkan, setiap apa yang berlaku terutama sekali masalah-masalah perpaduan Islam atau Melayu, dasar-dasar ancaman kepada umat Islam, kita dapat tangani bersama sebagai sepakat antara parti-parti yang bertunjangkan Melayu dan Islam," katanya.

Mengulas soal kaji selidik oleh Institut Darul Ehsan (IDE) yang mendakwa kerjasama Umno-Pas tidak akan memberi manfaat kepada nasib orang Melayu, beliau menyifatkan hasil kajian itu hanya menunjukkan ketakutan IDE.

"Pada saya, kita harus meneliti (hasil kajian IDE) kerana adakalanya, kajian ini mungkin mempunyai objektif-objektif tertentu. Lebih baik ia dijalankan oleh agensi yang bebas seperti universiti kerana universiti digambarkan benar-benar tidak terkongkong dengan mana-mana agenda politik.

"Kita faham IDE ini dibawah kerajaan negeri Selangor dan sudah tentunya mempunyai (kaitan) politik. Sebab itu saya amat berharap setiap kajian itu harus bebas daripada setiap pengaruh politik," katanya.

ARTIKEL BERKAITAN

Pemimpin Umno sambut kerjasama dengan Pas
KUALA LUMPUR - Umno menyambut baik jika Pas duduk bersama membincangkan pelaksanaan hukum hudud.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-