Friday, September 18, 2020

Muhyiddin mahu bubar parlimen segera jika menang di Sabah

mhdaily.net 

18/09/2020 8:35 PM


Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata sekiranya gabungan PN-BN-PBS menang dalam pilihan raya Sabah kali ini, pilihan raya umum (PRU) akan diadakan dalam masa terdekat.

Ini adalah pertama kali Muhyiddin menunjukkan kecenderungan melaksanakan PRU segera kerana sebelum ini beliau sekadar mengisyaratkan bahawa PN dan sekutunya harus bekerja keras seolah-olah “PRU akan diadakan esok”.

“Sekiranya kita menang di Sabah, kita akan bergegas dan mengadakan PRU. Saya tahu apa yang akan ditulis oleh media tetapi biarkan mereka membuat spekulasi.

“Tetapi PRN Sabah adalah yang paling penting.

“Isyarat mesti diberikan oleh orang Sabah bahawa ‘kami menyokong PN, kami mahu Muhyiddin terus menjadi perdana menteri. Kami mahu Malaysia terus maju dan berjaya’ dan satu-satunya cara untuk berjaya adalah bersama saya,” kata Muhyiddin dalam ceramah di Pintasan, Kota Belud, Sabah hari ini.

Beliau berucap kepada lebih 250 hadirin, yang kebanyakannya memakai kemeja biru tua atau jaket tertera ‘Perikatan Nasional’.

Sebilangan hadirin juga melimpah ke jalanan dan warung makan di sebelah tapak program.

Muhyiddin juga menyentuh tentang usaha kerajaan menangani wabak Covid-19, menjelaskan keputusan untuk penguatkuasaan perintah kawalan pergerakan dan prosedur operasi standard.

Muhyiddin memetik Bank Dunia, yang mengatakan Malaysia mengalami kemajuan lebih baik daripada kebanyakan negara lain dalam kemerosotan ekonomi yang disebabkan oleh wabak tersebut.

“Saya telah bertanya kepada menteri kewangan saya, dapatkah kita menambahkan lebih banyak (bantuan kewangan)? … Dia mengatakan dia akan berusaha mencari,” kata Muhyiddin.

Putrajaya sebelumnya telah mengumumkan pakej rangsangan ekonomi berjumlah RM250 bilion di tengah pandemik Covid-19, dengan suntikan langsung sebanyak RM45 bilion.

Muhyiddin juga memberitahu hadirin bahawa lebih baik kerajaan negeri berpihak kepada kerajaan persekutuan.

Katanya, ia akan memudahkan perkara seperti membawa lebih banyak pelaburan ke Sabah.

Justeru, Muhyiddin meminta orang ramai untuk menolak Warisan pada hari pengundian 26 September ini.

Berita penuh : https://www.malaysiakini.com/news/543113

1 comment:

  1. Jgn risau abahkau,KWSP/KWAP/PETRONAS/TH masih ada banyak duit tu.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-