Monday, March 19, 2012

Pengalaman silam guru besar ...............


Wak tak rase heran bila ade pehak yang 'tuduh' PM gune wang rakyat untuk perbelanjaan pertuangan anak nye. Akan tetapi Wak sangat heran bagaimane dokumen perbelanjaan nye itu terbongkar dan tersebar bertaburan dalam blog2 pro PR.

Pada penglihatan Wak yang mate dah kabur2 ni, maka sah lah dokumen ni ada kaitan secara langsung dengan JPM. Jika ianye pribet matter mengapa ianye harus terus berhubungan dengan JPM? Mengapa tidak di buat urusan ni secara terus ke rumah PM dengan melalui pegawai2 perbadi nye yang berkenaan sahaja.

Wak pasti jika ianye tidak di uruskan secara direct melalui JPM, maka sebarang 'fitnah' seperti ini tidak mungkin akan berlaku.

Wak pernah juge menjawat jawatan guru besar di sebuah sekolah rendah iaitu SK Sungai Galah, Tg. Tualang. Perak Tengah pada tahun 2000. Setahu Wak, segala urusan perbadi yang ada kaitan keewangan tidak boleh di campur aduk kan dengan urusan jabatan. Ia akan jadi kesalahan jika urusan peribadi ini mengunakan jabatan sekolah dan di atas nama Guru Besar.

Sebagai contoh, jika Wak buat kenduri kahwin anak, boleh ke segala urusan tempahan dan pembayaran katering di buat melalui pejabat sekolah? Tapi Wak kurang reti sikit, mungkin urusan jabatan sekolah ni berlainan dengan urusan di buat di JPM. Jika Wak buat demikian pasti 'ke dalam' punye bila ianye di audit pada hujung tahun.

1 comment:

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-