Tuesday, April 3, 2012

Berpolitik membabi-bute..........

 Tak dr susah mau cari susah

Wak heran mengapa anak2 mude kita yang sedang menimba ilum di pusat2 pengajian tinggi terlalu aktif berpolitik. Terlalu banyak mase di bazir kan kerana berpolitik, sedangkan pengajian yang sangat penting di abaikan. Apa kah sebenarnye 'nawaitu' anak2 muda yang sedang mengaji ni terlalu giat berpolitik?

Sepatut nye mereka ni mengaji dulu sehingga tamat pengajian dan punye kerja yang terjamin serta berpendapatan lumaian. Sekarang baru lah layak berpolitik, itu pun jangan sampai berlebih lebihan. Kerana tugas dan tanggung jawab terhadap perkerjaan perlu di utamakan dahulu.

Ini baru mula belajar dah sebok2 nak berpolitik, pelajaran terabai dan masa depan pun belum tentu terjamin. Bagai mane pule dengan harapan ibubapa yang sangat berharaf kepada si anak ni untuk membantu mereka nanti? Wak heran mengapa tidak terfikir dalam kepale hotak budak2 ni tentang masa depan dan tanggung jawab nye terhadap ibubapa.

Wak mule ber jinak2 dengan politik pada tahun 1969, iaitu sebelum PRU tahun itu dan sebelum berlaku nye peristiwa berdarah 13 Mei. Waktu itu semua parti2 politik sangat bebas untuk berkempen. Mereka boleh berkempen pada bila2 masa dan di mana2 saja. Ketika itu lah Wak selalu pergi dengar kempen2 ni, tak kira parti memerintah atau pun pembangkang semua Wak ikuti.

Berdasarkan pengalaman ini lah maka hingga kini Wak tidak taksuf kepada mana2 parti. Jika kita berfikiran waras, kita dapat menilai dan mempertimbangkan mana2 parti yang boleh di haraf dan mana2 parti yang di anggap kurap. Wak tidak hidup untuk menyokong satu parti, jika penggal ini BN baik Wak sokong BN.

Semasa Wak bertugas dengan kerajaan, Wak tidak aktif berpolitik, Wak cume jadi pemerhati politik sahaja. Tapi Wak heran juge mengapa setelah bersara Wak tiba2 berminat dan bergiat dalam politik. Tapi Wah hanya berpolitik secara aman dan damai saje.

Selepas PRU12 ni Wak peratikan kerajaan BN di bawah pimpinan DSNTR ada banyak peningkatan dan perubahan nye. Seperti biasa, yang miskin dan yang menerlukan pertolongan sudah di bantu mye. Dalam bidang pembangunan juge ianye semakin melangkah maju.

Ape perlu nye kita bersusah payah membuang mase, tenaga dan wang untuk melawan mana2 parti yang kita tidak suke, tunggu saja ketibaan PRU di situ lah ujud nye kuasa untuk merubah kedudkan sesuatu parti. Tunjuk perasaan dan merusuh dukan lah cara nye.

2 comments:

  1. Mudah je Wak, budak U ni tak lah matang pun cuma bila d U mereka rasa nak sangat popular. Yang rajin belajar tu tak sibuk pun hal politik. Yang malas belajar ni je yg sibuk politik. Cuba semak pencapaian akademik puak yg politik ni. Puak ni masuk U pun nasib je dari golongan yg memang lemah akademik. System masuk U skarang kan mudah. Lulus paras hidung je pun masuk U. Kerajaan beri peluang tapi tak syukur. Jadi yg paras hidung yg byk buat hal. Cuba semak. Mana ada rasa tgjwb. Duit dpt pinjaman, kadang mak bapak hantar duit lagi haran anak belajar. Di U byk
    kawan macam macam ada. Cari pengaruh nak popular masuk politik. Mereka ni tak matang pun terlalu bersifat ideal, sempurna. Tak pijak di bumi yg nyata. Jadi tindakan puak ni kadang2 tak masuk akal dan mudah di cucuk hidung kalau di sogok duit. Tak caya tanya budak yg kena tumbuk tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pade pendapat Wak, ini semua berlaku kerana tersalah didik kan keluarga. POKOK YANG BAIK BERASAL DARI BENIH YANG BAIK - ini cune pandangan dari Wak Labu saje.........

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-