Monday, July 15, 2013

Menteri PDNKK ajak penggune terlungkupkan penternak ayam?



Menteri: Elak makan ayam kalau harga naik

Datuk Hasan Malek
Datuk Hasan Malek
 
KUALA BESUT - Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaaan Datuk Hasan Malek hari ini mengajak orang ramai 'menukar' selera daripada memakan ayam kepada menu lain seperti ikan dan daging sebagai usaha mengekang kenaikan harga ternakan itu.

Beliau berkata langkah itu dianggap perlu memandangkan terdapat pihak tidak bertanggungjawab yang cuba mengambil kesempatan menjelang musim perayaan Hari Raya Aidilfitri dengan menaikkan harga ayam sewenang-wenangnya.


Wak tak heran kalu ramai yang marah dalam bulan pose ni, pertame nye kerane tak tahan dengan kenaik kan harge barang2 terutamenye barang makanan. Mungkin peniage barang2 makanan ni anggap semue nye yang berpuase tu memerlukan banyak makan, jadi mereke ambil kesempatan untuk naik kan harge barang2 makanan.

Kali ni Wak nak cerite sikit tentang kenaikan harge ayam. Pade pendapat Wak yang ade bele ayam ni, kenaikan tu memang nye sangat berpatutan. Punce utame penternak2 menaikan harge ayam ni ialah di sebabkan kenaikan harge umpan ayam (makanan ayam), jadi nye terpakse lah harge ayam tu di naikan sikit.

Sekarang Wak nak ulas sikit tentang berkenaan ucapan Pak Menteri UMNO tu, sedikit sebanyak ade juge kebenaran dari kate2 nye, ianye se olah2 ajak rakyat 'boikot' makan ayam. jike harge ayam tu mahal. Yang tak baik nye, penternak2 secare kecil2lan seperti kami ni pasti akan terlungkup.

Pade pendapat Wak menteri ni ade sikit skrew nye yang dah longgar. Sepatutnye beliau turun padang dan berjumpe dengan penternak2 ayam, cari jalan untuk menurunkan kos perbelanjaan bagi umpan dan benih anak ayam. Di sini Wak cadangkan kementerian yang berkenaan mendirikan kilang memproses makanan ayam dan juge pusat penetasan telur. Hanye dengan care ini harge ayam boleh di kawal.

1 comment:

  1. sebenarnya kera-jaan ni tak da kuasa nak mengawal sebab mentri2 nya al-banggangggg... rintihan penternak ayam berskala besar yg kebanyakkannya melayu menghadapi masalah bekalan anak ayam yg mahal dan tidak berkualiti begitu juga dgn bekalan makanan ayam, mahal dan tidak berkualiti. dah lah tu bila ayam dah besar utk dijual penternak sekali lagi menanggung kerugian atas kematian ayam2 semasa diangkut, dipindah dan dikilang sehingga diproses. lepas tu pengusaha2 yg memproses ayam itu akan menolak harga bayaran akhir kpd penternak... tak dapat dikawal. last2 penternak juga yg akan makan taik ayam... sistem tak betul... mentri tak buat kerja... mentekedarah gaji bute...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-