Saturday, December 28, 2013

Khasiat 'langundi hitam'................


Wak cume tahu sedikit saje tentang khasiat tumbuhan yang di sebut oleh sesetengah orang 'langundi hitam'. Tumbuhan ni sangat mudah ditanam dengan hanye mengunekan keratan batang nye sahaje. Tumbuhan ini setahu Wak cume ade due jenis sahaje - langundi hitam dan langundi hijau.

Dalam pengtahuan Wak, biase nye langundi hitam ni banyak di gunekan oleh orang melayu dan langundi hijau di gunekan oleh orang india, sebab2 nye Wak pun tak tahu.

Tumbuhan ini selalunye tidak dijadikan ulam, tetapi ianye digunekan sebagai bahan campuran dalam masakan nasi. Care nye sangat mudah, pucuk daun ni di giling hingge halus dan di campurkan kedalam beras semase kite masak nasi. Nasi yang sudah masak akan bertukar warna ke hitam2man dan ade aroma bau daun langundi.

Menurut cerite orang2 tue, tumbuhan langundi ni boleh melambatkan proses penuean - makne nye pengamal makan tumbuhan lambat tue. Selain dari tu ianye nye juge dianggap boleh menyegarkan tubuh badan dan terhindar dari sebarang serangan penyakit seperti darah tinggi, kencing manis, lemah jantung dan lain2 lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-