Tuesday, November 18, 2014

Ni apeke jadah nye........???


Wak masih lagi ter ingat2 kata menteri umno bahawa rumah tidak di kenekan GST. Ketika tu semua pencacai2 dan penyokong2 umno me lompat2 keseronokan mendengar berita itu. Tetiba hari ni menteri umno ni kate rumah akan naik diantara 1 hingga 2 peratus.

Pencacai2 umno ni memangnye jenis 'dungu' tak boleh bezakan diantare GST dan kenaikan kos rumah. Pade pengalaman Wak yang pernah beli rumah, perkara kenaikan kos rumah ni memang diluar kawalan pemerintah. Pemaju perumahan akan menaikan kos dengan apacara juga bagi menampung GST yang dikenakan terhadap setiap jenis bahan2 benaan.

Kenaikan kos bahan2 binaan ini ada kaitan nya dengan perlaksanaan GST. Maka dengan secara tidak langsung pembeli rumah(rakyat) lah yang terpaksa menanggung kos kenaikan yang disebabkan oleh GST itu.

Kenaikan 1 hingga 2 persen yang disebut oleh menteri umno tu hanya anggaran nya sahaja. Akan tetapi Wak yakin kenaikan itu akan lebih dari itu - mungkin sehingga 5 atau 6 peratus.

Pemaju2 perumahan akan membuat berbagai helah untuk menanggung kenaikkan kos bahan binaan, satu cara yang mudah mereke akan kenakan 'caj tambahan' dalam bentuk 'benaan tambahan' seperti jubin lantai, kabinet dapur, awning dan lain2 lagi.

Walauapa alasan oleh kerajaan tentang GST ini yang pasti semua - semua rakyat tak kira bayi, dewasa atau tua atau semua yang masih bernyawa pasti tidak akan terlepas dari GST.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-