Friday, January 27, 2023

Dipanggil lembaga disiplin, Noh tidak kisah dipecat

agendaily.com
27/01/2023
Sebelum ini Tan Sri Noh Omar meletak jawatan sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor namun kekal menjadi ahli MT.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Tan Sri Noh Omar antara pemimpin yang dipanggil lembaga disiplin parti itu Isnin depan (30 Januari 2023) atas dakwaan khianat kepada parti semasa pilihan raya umum lalu.

Perkara itu disahkan sendiri Noh seperti yang dilaporkan Sinar Harian.

Menurut Noh selain beliau, empat lagi pemimpin UMNO Tanjong Karang turut dipanggil menghadap Lembaga Disiplin UMNO.

“Saya bersedia untuk terima apa jua keputusan dibuat parti. Kalau hendak pecat, pecatlah, saya tidak kisah.

“Tetapi kalau UMNO masih hendak cari salah individu tertentu punca parti kalah PRU-15, terpulanglah,” katanya.

Empat pemimpin UMNO Tanjong Karang itu ialah Jasman Anuar (setiausaha bahagian), Salbiah Saari (ketua Puteri bahagian), Yusop Omar (AJK bahagian), dan Nurul Syazwani Noh (AJK Puteri bahagian).

Yusop adalah juga adik kepada Noh sementara Nurul Syazwani anak perempuannya.

Jelas Noh, kesemua individu terbabit menerima notis panggilan itu minggu lepas daripada pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Datuk Mohd Hafarizam Harun melalui WhatsApp.

“Saya sedia dipanggil Lembaga Disiplin UMNO dan rela kena pecat kalau prinsip saya bersuara demi parti dianggap sabotaj,” katanya lagi.

Beliau turut mengesahkan kehadiran ke mesyuarat MT UMNO pada malam ini dan akan menggunakan kesempatan itu untuk menjelaskan setiap pertuduhan yang dikemukakan kepadanya.

“Adakah pengkhianatan parti hanya berlaku di kerusi Parlimen Tanjung Karang semata-mata pada PRU lalu?

“Kalau Tanjung Karang sahaja yang kalah di Selangor, bolehlah nak tuduh ada pengkhianatan parti,” katanya.

Noh berpendapat tidak logik untuk UMNO mencari salah orang apabila parti gagal menang satu kerusi pun di sesetengah negeri, sementara Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sendiri pun memenangi kerusi Parlimen Bagan Datuk dengan majoriti tipis, hanya 348 undi.

“Adakah sebab berlaku sabotaj dalaman? Kalau UMNO mahu ke hadapan, jangan cari jalan mudah salahkan orang lain. sebaliknya buka lembaran baharu dengan muhasabah diri dan lupakan kekalahan lalu,” katanya.

Noh tidak pernah kalah di Tanjong Karang sejak 1995 namun tidak dicalonkan semula pada PRU-15 sebaliknya Zahid memilih Ketua Wanita Bahagian Tanjong Karang, Datuk Habibah Mohd. Yusof untuk menggantikan Noh di Parlimen itu.

Namun Habibah tewas dalam pertembungan lima penjuru dan kerusi itu dirampas oleh calon Perikatan Nasional, Dr Zulkafperi Hanapi yang mendapat 18,054 undi dengan majoriti 2,180.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-