Tuesday, October 1, 2024

Kalah teruk di Mahkota, Bersatu perlu pemimpin baharu, kata penganalisis

freemalaysiatoday,com
Nicholas Chung
01 Oct 2024

Ahmad Fauzi Abdul Hamid dari USM berkata pemimpin kanan seperti Hamzah Zainudin dan Azmin Ali sekalipun mesti memberi laluan kepada pemimpin muda.
Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin dan Pengarah Pilihan Raya Azmin Ali antara nama disebut patut memberi laluan kepada individu seperti Adun dari Kedah Ashraf Mustaqim (kanan).

PETALING JAYA: Seorang penganalisis politik menggesa ‘darah muda’ mengambil alih kepimpinan Bersatu susulan kekalahan teruk dialami parti itu dalam PRK Mahkota Sabtu lalu, yang menjadi kekalahan keempat parti itu sejak PRU 2022.

Penganalisis politik, Ahmad Fauzi Abdul Hamid dari Universiti Sains Malaysia, berkata, pertukaran kepimpinan perlu khususnya melihat bagaimana Presiden parti, Muhyiddin Yassin dibelenggu kes mahkamah termasuk tuduhan rasuah dan hasutan.

Malah tokoh kanan seperti ketua pembangkang Hamzah Zainudin yang sering disebut sebagai tokoh presiden Bersatu, serta Pengarah Pilihan Raya PN Azmin Ali juga masing-masing patut mengundurkan diri, kata Fauzi.

Walaupun perubahan seperti itu tidak nampak akan berlaku ketika pemilihan kepimpinan Bersatu pada November, Fauzi berkata, pemimpin muda dengan idea baharu diperlukan untuk menghidupkan semula parti,
seperti Ashraf Mustaqim, Adun Kota Seputeh di Kedah.

Fauzi berkata, Hamzah dan Azmin adalah daripada kepimpinan lama yang berkecimpung politik lebih 25 tahun.

Mereka patut mengundur diri sekiranya Perikatan Nasional gagal membentuk kerajaan pada pilihan raya umum seterusnya, katanya kepada FMT.

Calon Bersatu yang mewakili PN kalah teruk kepada Barisan Nasional dalam PRK Mahkota selepas Umno menang dengan majoriti 20,648 undian iaitu empat kali ganda lebih besar berbanding diperoleh dalam PRN 2022.

Mahkota adalah PRK ke-10 sejak 2022; Bersatu mewakili PN dalam empat PRK dan kalah dalam semuanya. Kekalahan di Mahkota bagaimanapun adalah yang paling teruk dialaminya, diikuti kerusi parlimen Pulai di Johor (undi majoriti 18,641), PRN Kuala Kubu Baharu di Selangor (3,869), dan kerusi Dun Nenggiri di Kelantan (3,352).

Sebaliknya, PAS bertanding melawan PH dan BN dalam lima PRK dan menang tiga daripadanya, iaitu kerusi parlimen Kuala Terengganu dan Kemaman di Terengganu, selain Dun Sungai Bakap di Pulau Pinang.

Penganalisis bebas, Asrul Hadi Abdullah Sani, berkata Bersatu mesti mengakui perlunya sokongan daripada kumpulan demografik selain Melayu untuk berjaya dan kekal relevan di peringkat kebangsaan.

Katanya, ia juga perlu memperluas retorik politiknya untuk meliputi dasar ekonomi dan sosial.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-