Friday, December 27, 2013

Dah mengeram pun...............




Ari ni Wak mau cerite sikit tentang penetasan angse. Pemeliharean angse ni sangat mudah, angse tidak mudah terkene sebarang penyakit. Pemakanan nye juge sangat mudah kerane angse akan makan ape juge jenis tumbuhan termasuk batang dan daun pisang.

Kebiasaan nye angse ni membiak atau mule bertelur pade penghujung tahun antare bulan Oktober hingge ke bulan Febuari. Biase nye angse hanye bertelur antare 5 - 7 biji telur sahaje.

Paling baik angse yang boleh mengeramkan telur nye sendiri. Angse yang di eramkan oleh ibu angse lebih aggerasif(garang) dari angse yang di eramkan dengan incubator. Angse yang di eramkan dengan incubator tidak sesuai untuk menjage rumah kerane ianye jinak.

Jike ibu angse tidak mahu mengeramkan  telur, incubator boleh dijadikan ganti bagi ibu angse. 

Sebelum memasukkan telur keladam incubator pasti kan suhu nye dah stabil pade 99.5 F atau 37 C. Suhu kelembapan nye pule diantare 81-83F. Telur yang hendak dieramkan mesti lah jangan lebih 5 hari tersimpan.

Telur mesti di pusing atau di ubah posisi se kurang2 nye tiga kali sehari. Telur mesti di keluarkan dan di sejuk kan selame lebih kurang 10 minit setiap hari, se elok pade waktu tengah hari.

Telur perlu di pusing2 sehingge ke hari yang ke 27. Jike ade rezeki, dalam due tige hari seterusnye kite akan nampak anak2 angse yang come2 berade dalam incubator ande.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-