Saturday, November 2, 2013

Jika 10 orang cine ditanye, patutkah kerajaan BN hari ni ditukar??? Jawapan nye di sini....

PRK Sg Limau: Menguji Kematangan Politik Masyarakat Cina Selepas PRU13
JERING Daily | 02:00 | 0 comments


Terdapat 1,827 pengundi Cina di DUN Sungai Limau. Daripada jumlah itu, hanya kira-kira 180 atau 10 peratus yang mengundi BN pada PRU yang lalu. Apa yang menarik ialah anggota MCA di situ adalah seramai 965 orang.

Fakta ini menunjukkan bahawa walaupun DUN tersebut dilihat bagaikan jauh dari capaian ‘hasutan’ DAP namun masyarakat Cina tetap mempunyai cara mereka sendiri untuk bersatu dalam membuat keputusan. ‘Arahan’ yang diterima pada PRU lalu ialah untuk menolak BN, maka hampir kesemua mereka mematuhi arahan tersebut sepertimana setianya mereka kepada Maharaja Cina dahulu kala.

Lalu, masyarakat Cina di Sg. Limau telah bersama-sama dengan seluruh kaum mereka di Malaysia untuk memastikan kemenangan DAP dengan cara memberi undi pada PAS dalam pilihanraya yang lalu.
..........
Read more: http://www.jeringdaily.com/2013/11/prk-sg-limau-menguji-kematangan-politik.html#ixzz2jP7RDgBh

Diatas ni Wak siarkan sebahagian dari posting sebuah blog. Penulis blog ni telah memberikan bayangan bahawe MCA rakan kongsi UMNO sudah tinggalkan BN. Perkare ni Wak akui 100% ade kebenaran nye. Sebenar nye bukan sahaje MCA tetapi P Gerakan juge sudah di tinggalkan oleh kaum cine.

Penulis juge seolah2 memberi gambaran 'penghijrahan' kaum cine meningalkan BN ni bukan nye kerane 'termakan hasutan'. Wak pun mempunyai tanggapan yang same, kerane Wak telah membuat sedikit kajian tentang 'penghijrahan' kaum cine ni.

Berpandukan kepade care membuat kajian yang Wak telah lakukan, ianye sangat mudah. Pertame kite mesti berlagak sebagai penyokong PAS, care nye cume pakai kopiah putih setiap hari. Kalau yang dah memang berkopiah putih tu lagi mudah. Hari ni kaum cine sudah anggap yang berkopiah putih tu penyokong PAS.

Seterus nye, apebile ade kesempatan seperti membelibelah di kedai runcit atau ketike di bengkel kerete atau motor, sambil bersembang cube ajukan soalan seperti ini : " Tokey ingat ini kerajaan BN patut kite tukar ka?" Anda jangan terperanjat apebile menerime jawapan nye.

Dalam 10 orang yang di tanye, 9 orang akan memberi jawapan patut di tukar! Seterus nye bile ditanye lagi mengape patut di tukar, jawapan nye begini : "Kerajaan hari ini banyak rasuah, tidak jujur dan menipu rakyat, mencuri wang rakyat dan mengumpul harta kekayaan."

 Sebenar nye orang melayu dalam UMNO tu sendiri pun sudah banyak yang sedar tentang 'keburukkan' pemimpin2 dalam UMNO,  tapi apekan daye, seperti pepatah melayu: "Se busuk2 daging di basuh boleh di makan juge, se harum2 tulang di buang juge".

Kesimpulan nye: Jike dibandingkan care kaum cine dan kaum melayu berpolitik, nampak nye kaum cine lebih cerdik dan matang, sedangkan kaum melayu(UMNO) nampak lebih mundur dan jauh ketinggalan kebelakang.


5 comments:

  1. baru tahu ke yang bangsa melayu tertinggal jauh kebelakang dalam hal pendidikan dan ekonomi..melayu jadi johan hnya dalam hisap dadah, buang bayi,sumbang mahram, merempit, ragut dsbnya yg x baik2 ajelah...so sendiri mau ingat ye..lagi lama ameno perintah..melayu akan tggl nama je

    ReplyDelete
  2. Tambah lagi momentum itu melibatkan kaum-kaum lain di seluruh negara. Beri penerangan tanpa jemu, sehingga timbul kesedaran. Masyarakat melayu perlu pendedahan untuk mengubah cara berfikir yg kritis

    ReplyDelete
  3. felda kubu kuat umno tapi penuh dengan sarang dadah dan mat rempit...kesian!!mana pejuang2 bangsat melayu???????lanun dan terus lanun harta melayu?????

    ReplyDelete
  4. Cina2 sial ni mmg nak tukar kerajaan melayu, cuma org2 Pas dan org2 melayu Pkr masih di buai mimpi mcm kau lah Wak Labu. Kau ingat lagi elok ke kalau tukar kerajaan? Aku nak bg tau kat kau sikit wak labu....kalu lepas ni melayu jatuh....kita takkan naik semula. Cina adalah bangsa yg tak reti nak bersyukur dan berterima kasih. Semua dia nak bolot. Mana2 melayu yg sokong cina2 cauvinis ni adalah pengkhianat. Tak reti nak menilai mana baik dan yg mana buruk.

    ReplyDelete
  5. Anonymous 12.04..kesian sangat cara pmikiran awak...apa nk takut dgn org cina kalo mereka lbh baik drpd org melayu yg x baik...melayu baik adalah kerana agama islam..kalo bkn kerana agama islam ..melayu xda apa2nya kt malaysia ni...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-