Friday, July 3, 2015

Mengapa tak dedah hasil siasatan laporan bank Singapura atas 1MDB, soal Kadir

Datuk A Kadir Jasin mempersoalkan mengapa pihak Bank Negara Malaysia (BNM) tidak mendedahkan hasil siasatan terhadap laporan pihak berkuasa kewangan Singapura ke atas 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Kata bekas ketua pengarang New Straits Times itu, kini hampir sebulan selepas BNM mengesahkan menerima satu laporan mengenai 1MDB daripada Penguasa Kewangan Singapura (MAS).

"Kalau penangkapan Xavier Andre Justo di Thailand menjadi modal besar kepada kerajaan dan penyokong perdana menteri, mengapa BNM berdiam diri mengenai hasil siasatan MAS ke atas simpanan 'unit' 1MDB di Singapura?" kata Datuk A Kadir Jasin dalam entri terbaru blognya hari ini.

Kadir merujuk kepada tindakan penyokong 1MDB yang menggunakan isu tangkapan bekas pengarah PetroSaudi tersebut untuk menutup mulut pengkritiknya.

Jika benar laporan BNM tersebut positif, Kadir berkata mengapa ia tidak diuar-uarkan dan dijelaskan kepada orang awam.

"Kalau hasil penyiasatan itu positif kepada 1MDB, mengapakah BNM tidak menguar-uarkannya sebaliknya berselindung di sebalik kerahsiaan (confidentiality)?

"Kalau laporan MAS itu positif, hebahkanlah saja demi membersihkan nama 1MDB dan membebaskan Bank Negara sendiri daripada tuduhan cuai (oversight)!" katanya.

Gabenor BNM Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz pada Mei lalu mengesahkan menerima laporan daripada MAS.

Sebelum itu, sebuah laman mendedahkan Bank BSI Singapura menolak dokumen yang dibekalkan 1MDB berhubung akaun Brazen Sky Limited di Singapura, mengatakan penyata bank itu adalah palsu belaka.

Laporan MAS kepada BNM dikatakan berkaitan dengan penyata palsu tersebut.

Malah, Putrajaya juga membuat pusingan U apabila mengatakan wang syarikat sarat hutang 1MDB yang dibawa pulang daripada Pulau Cayman tidak disimpan di bank di Singapura walaupun pada awalnya mengatakan terdapat wang tunai disimpan di sana.

Kadir juga mencabar BNM untuk membuat siasatan seperti yang didedahkan Wall Street Journal (WSJ) dan Sarawak Report mengatakan sejumlah wang berbilion ringgit dimasukkan ke akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak.

Kedua-duanya memetik dokumen siasatan 1MDB yang dijalankan kerajaan Malaysia, dengan Sarawak Report mendakwa peguam negara sedar mengenai hal itu.

"Dan adakah BNM dalam penyiasatannya berani 'menyeluk pekasam' seperti ini?" tulis Kadir yang disertakan dengan link laporan ke Sarawak Report. – TMI

Artikel Penuh: http://bm.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=297152:shah-alam-jabatan-kehakiman-syariah-selangor-jakess-memperkenalkan-proses-cerai-yang-lebih-singkat-bagi-pasangan-islam-yang-bersetuju-untuk-berpisah-melalui-pendekatan-itu-ia-cuma-mengambil-masa-enam-jam-berbanding-kaedah-sebelumnya-mengambil-ma&Itemid=2#ixzz3epZ0c1XX
Follow us: @MsiaChronicle on Twitter

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-