Sunday, July 12, 2015

Rahmat dari bercerainya DAP dengan PAS

oleh Mustapha Basri
SURAT: Ruangan "Surat kepada Editor" bertujuan memberi peluang kepada pembaca untuk menyuarakan pendapat mereka mengenai isu-isu semasa dan topik lain yang menarik. Hanya surat yang dihantar secara eksklusif kepada editor@theantdaily.com akan dipertimbangkan untuk penerbitan. Surat mungkin diedit untuk kejelasan.

Dalam suratnya, pembaca Mustapha Basri mengulas tentang perpecahan DAP-PAS.

PAS-DAP CERAI: Kenyataan Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok semalam bahawa perpecahan PAS dan Pakatan Rakyat adalah satu rahmat dalam penyamaran sememangnya menarik.

Selama mana yang dapat seseorang ingati, terdapat perbezaan ideologi asas antara DAP dan PAS. Kedua-dua pihak berjaya memasuki perikatan dengan Pakatan Rakyat, terutamanya kerana pengaruh Anwar Ibrahim. Mereka berjaya untuk berpegan kepadanya selama tujuh tahun kerana kebijaksanaan dan ketabahan Arwah Tok Guru Nik Aziz Nik Mat.

Tiada siapa yang benar-benar mengharapkan DAP dan PAS untuk terus bekerja bersama-sama bagi tempuh panjang. Sekadar menunggu masa mereka berpisah. Dengan terpadamnya lilin hidup Nik Aziz dan pemenjaraan Anwar, yang perceraian adalah satu ketetapan, dengan hudud atau tanpa hudud.

Dalam satu kenyataan beliau semalam, Teresa berkata bahawa "ia adalah tidak masuk akal untuk kepimpinan PAS yang baru dipilih meluluskan keputusan yang disahkan muktamar itu dengan Majlis Syura membuat keputusan sekali lagi, sambil Majlis Syura mengambil masa sebulan lagi untuk membuat keputusan ini.

"Ia adalah kejahilan PAS dan sikap tidak menghormati demokrasi dan kesepakatan dalam membuat keputusan di dalam pakatan politik yang telah menyebabkan perpecahan PAS dan terpadamnya Pakatan Rakyat.

"PAS telah mengecewakan penyokong pembangkang, khianati dan bunuh Pakatan Rakyat yang telah ditubuhkan tujuh tahun lalu.

"Perpecahan PAS dan Pakatan Rakyat adalah satu rahmat tersembunyi kerana ia membuka pintu untuk penjajaran semula kuasa-kuasa politik di negara ini dan satu lembaran baru dalam politik Malaysia."

Saya bersetuju dengan Teresa. Malah, ianya tidak masuk akal untuk PAS berlengah (ding-dong) pada keputusannya. Anda mahu bercerai - pergi dan teruskan. Mengapa sengaja melecehkannya?

Seolah-olah tidak ada siapa dalam PAS mahu mengambil tanggungjawab penuh untuk perpisahan. Mungkin mereka takut bahawa keputusan ini akan kembali menghantui mereka satu hari. Sudah ada tanda-tanda yang jelas menunjukkan bahawa keputusan muktamar PAS untuk memutuskan hubungan dengan DAP adalah salah satu yang tidak baik.

Lihatlah progresif dalam parti selepas muktamar ini. Mereka seperti lebih baik meninggalkan parti itu walaupun tidak secara rasmi berbuat demikian. Kemudian ada Pasma.

Kepada PAS, saya percaya anda sedar bahawa anda akan mengundang masalah di pilihan raya umum akan datang. Padan mukamu!

- See more at: http://bm.theantdaily.com/Terkini/PAS-bakal-tumbang-akibat-perpecahan-dengan-DAP#sthash.VtyYOfuD.dpuf

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-