Friday, December 16, 2011

Ape sangat le yang nak di pertahankan?

Lebih60 tahun di beri peluang berkuasa, akhirnya melayu juga yang hidup menderita. UMNO memang banyak membantu melayu tapi melayu yang macam mana? Ini lah pokok utama perbincangan di warong kopi pagi tadi.

UMNO ni memang sebok setiap kali menjelang nya PRU. Sebok kesana kemari taburkan jutaan RM pada rakyat miskin. Maka be rebut2 simiskin ni tak ubah seperti ayam kelaparan aje nampak nya. Sekarang rakyat miskin ni sedang sebok merebut  umpan RM 500 - seumur hidup sekali.

RM500 ini telah mampu menutupi berapa jumlah yang rakyat miskin ini menyumbang kepada pelbagai cukai yang telah di kenakan. Sebenar nya di sebalik subsidi  yang di beri oleh kerajaan, kita juga tidak terlepas dari membayar cukai.

Yang di makan dan di minum kena cukai, Yang di pakai dan di gunakan kena cukai. Segala perkhidmatan kena cukai, pendek kata se gala2 nya kita kena cukai. Paling ketara ialah cukai yang terbaharu iaitu bil astro dan bil letrik, itu yang paling nampak jelas dan nyata.

Pada orang yang kaya dan berada itu cuma sedikit sahaja tak jadi apa2 hal pun. Malang nya bagi yang miskin ianya sudah jadi bebanan. Kita cuma terima RM500 untuk sekali sahaja semumur hidup tapi cukai2 yang di kena kan itu kita perlu bayar sepanjang hayat.

Sebenar nya wang RM 500 itu ialah wang dari cukai2 yang telah kita sembang selama ini. Dan selepas ini kita juga akan terus menyumbang cukai2 selagi nyawa ada di badan. RM 500 itu tidak memberi apa2 makna langsung.

Jikasekiranya kedudukan kerajaan BN ni kukuh dan mantap seperti masa lampau di mana PAS dan DAP tidak mendapat sokongan langsung. Jangan haraf nak dapat apa2 sumbangan seperti RM500 ini. Ni dah tersepit baru nak beri kalau tidak mereka kaut saja.

Rakyat miskin di beri RM500, sedangkan mereka sudah kaut ratusan mungkin jutaan ribu RM macam NFC tu. Sekarang beri RM 500 untuk terus berkuasa, bila dapat teruskan kuasa nanti maka boleh cover balik dan top-up lagi ratus2 dan ribu2 juta RM.

Bijak! Memang bijak! Itu sebab mereka boleh pertahankan kuasa selama lebih 60 tahun. Boleh sesiapa sebutkan seorang menteri atau bekas menteri, keluarga dan pencacai2 nya yang tidak kaya raya. Pegang jawatan paling bawah seperti ketua cawangan pun dalam masa satu atau dua  tiga penggal pun dah ada banglo, kereta mewah dan bini muda.

RM500 ini ada lah talian hayat terakhir bagi UMNO.

Beginilah sedikit sebanyak butir2 dari sembang warong kopi pagi tadi. Di sini wak cuma tolong sampaikan aje - sama ada betul atau tidak, boleh pakai atau tidak, percaya atau tidak, marah atau tidak, terpulang lah pada timbangan hati dan fikiran masing2

3 comments:

  1. aku dah lama tahu wak, lintah darat UMNO ni...dia hirup sakan...rakyat jer x tahu atau x perasan....aku benci juga Melayu ni..punya bnyk wanita Melayu..keturunan mamak juga dia pilih..x rela wak..keturunan mamak merembat hak melayu...pakar belit dah kalah pun boleh jadi menteri..mampos ko lah UMNO...wanita melayu yg menang pun x boleh jadi menteri. Dah kalah ni rakyat dah reject.nanti kita sembang kedai kopi k

    ReplyDelete
  2. kalau tak nak terima bantuan rm500 bagi kat saya apa nak kecoh2...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-