Wednesday, January 1, 2014

Anda dah terime BR1M, ....sekarang terimelah padah nye .....


Wak nak nasihatkan semue rakyat Malaysia ni supaye bersabar dan jangan terlalu gusar tentang kenaikan barang dan kos sara hidup yang sedang mule di rasai oleh semue gulungan masyarakat, terutame nye yang berpendapatan rendah, sederhane dan yang berkeluarge besar.

Malam tadi Wak ternampak sedikit berite TV tentang sebutan dari kalangan ibubapa yang sedang menanggung perbelanjaan persekolahan anak2. Seorang tu menyatekan pebelanjaan untuk permulaan persekolahan tahun 2014 ni bagi seorang anak lebih kurang RM300, cube bayangkan jike kite ade 5 orang anak yang masih bersekolah.

Sebelum PRU13 Pakatan Rakyat sudah beri amaran, BR1M yang di berikan tu pasti akan di pungut balik melalui cukai2 dan pengurangan 'subsidi' selepas PRU. Sekarang sudah sampailah mase nye bagi kerajaan BN untuk memungut kembali wang BR1M tu.

Petrol dan disel di kurangkan 'subsidi' makne nye 'naik harge', tarif elektrik di naik kan ini juge name nye 'naik harge'. Ape bile ke due2 jenis bahan api ni di naikan sudah pasti ianye akan menyebabkan kenaik kan semue jenis barang keperluan.

Semakin banyak BR1M diberikan, semakin tinggi harge barangan akan naik melambung. Di sini peniage2 mengambil kesempatan kerane aliran wang tunai yang mudah. Pemantawan atau tindakan kerajaan dalam menangani kenaikan barang ni sebenarnye tidak berkesan langsung.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-