Friday, January 30, 2015

Mahkamah Tinggi tolak tuntutan saman Kerajaan Malaysia

Ambiga bersama A Samad Said dan Maria Chin Abdullah berkongsi kegembiraan setelah mendapat keputusan daripada Mahkamah Tinggi yang memihak kepada mereka. - Foto TRP/Azrol Ali

KUALA LUMPUR, 30 Januari:

Mahkamah Tinggi di sini, hari ini, menolak tuntutan saman kerajaan Malaysia terhadap Pengerusi BERSIH 3.0, Datuk S. Ambiga dan 14 jawatankuasa penganjur berhubung kegagalan mengawal perhimpunan yang menyebabkan 15 kenderaan milik kerajaan rosak, pada 28 April 2012.

Dalam pada itu, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk John Louis O’Hara turut memutuskan supaya kerajaan membayar RM30,000 kepada defenden ketujuh, Dr. Wong Chin Huat serta ganti rugi kerosakan sebanyak RM21,000.

Keputusan itu dibuat selepas selesai mendengar hujahan daripada barisan empat Peguam Kanan Persekutuan yang diketuai oleh Kamal Azira.

Kesemua defendan telah memberikan hujah masing-masing sekitar Disember, tahun lalu.

Pada 15 Mei 2012, Kerajaan Malaysia selaku plaintif telah memfailkan saman terhadap penganjur-penganjur bersama perhimpunan haram Bersih 3.0 atas dakwaan gagal mengawal perhimpunan yang diadakan pada 28 April tahun sama.

Ekoran kegagalan itu, sebanyak 15 buah kenderaan miliknya telah mengalami kerosakan dan terpaksa menanggung kerugian seperti yang ditaksirkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi kos pembaikan dengan jumlah keseluruhannya ialah RM110,543.27.

Read more: http://bm.therakyatpost.com/berita/2015/01/30/mahkamah-tinggi-tolak-tuntutan-saman-kerajaan-malaysia/#ixzz3QHkAbMGj

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-