Sunday, March 29, 2015

Pilih nakhoda yang pandai baca 'peta'

KHAIRIL ABDUL RAHIM 
TEMERLOH: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata perwakilan sepatutnya memilih nakhoda yang pandai membaca ‘peta’.

“Peta yang dimaksudkan ialah al-Quran. Nakhoda atau pemimpin yang kita pilih mestilah pandai menterjemah al-Quran kerana bahtera kita ini membawa pendekatan Islam,” ujarnya mengenai pemilihan kepimpinan PAS.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Mesyuarat Agung PAS Kawasan Kuala Krau ke-29 di Darul Hikmah, Kerdau dekat sini pagi ini.

Mengenai Usul Rang undang-undang Persendirian Enakmen Kanun Jenayah Syariah II yang akan dibawa oleh PAS ke Parlimen, jelanya ia tidak memerlukan majoriti dua pertiga dewan.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang berkata, sebaliknya ia cukup dengan majoriti mudah kerana merupakan usul pindaan.

“Walaupun ahli parlimen PAS hanya ada 21 kerusi tetapi kita buat ini dengan kesedaran bahawa majoriti di parlimen masih yang beragama Islam.

“PAS mahu buktikan bahawa undang-undang Islam adalah jawapan dan tawaran penyelesaian kepada indeks dan kadar jenayah yang tidak terkawal sejak dulu,” katanya.

Sebelum itu, beliau disambut dengan tarian naga oleh masyarakat Tionghua Kerdau sebaik tiba.

Selepas majlis perasmian, beliau kemudiannya diiringi ahli jawatankuasa kawasan melawat Kompleks PAS Pahang bernilai RM5 juta yang masih dalam pembinaan di belakang Darul Hikmah. - HARAKAHDAILY

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-