Saturday, August 1, 2015

Papua lebih maju dari Malaysia.........?

ini di Papua, mereka lebih terdahulu menikmati parabola

  di Malaysia pula :- SKMM cari jika ada sindiket jual parabola

Ismail (dua kiri) bersama SUPT Dimin Bin Awang , Timbalan Komander Pasukan Polis Marin Wilayah (1) (dua kiri) melihat parabola dan perkakasan lain yang dirampas dari sekumpulan nelayan dekat Kuala Kurau, Perak, baru-baru ini. - Foto TRP/Adib Hakim


GEORGE TOWN, 31 Julai:

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sedang berusaha untuk memastikan sekiranya terdapat sinidiket yang membawa masuk secara haram antena parabola ke dalam negara ini.

Perkara ini didedahkan selepas sekumpulan nelayan ditangkap kerana menggunakan antena parabola satelit haram untuk mendapatkan siaran luar.

Sekumpulan 11 nelayan itu ditahan dekat Kuala Kurau, Perak di rumah mereka bersama 11 parabola bernilai lebih RM6,000 pada 29 Julai lalu, pada kira-kira jam 9 pagi.

“Kami masih menyiasat sama ada perkakasan ini dibawa masuk oleh sindiket dan sama ada ia sindikit luar negara,” kata Ketua Wilayah Utara SKMM Ismail Othman dalam sidang akhbar di ibu pejabat Polis Marin Batu Uban Marine hari ini.

Nelayan berusia antara 30 dan 50 mendakwa mereka membeli parabola itu kerana dapat menerima lebih 100 siaran luar.

Operasi bersama antara sKMM dan polis marin itu merupakan operasi pertama antara dua badan berkenaan, kata Ismail.

“Operasi dibuat untuk menghentikan pihak tidak bertanggungjawab daripada menggunakan parabola kerana ia adalah haram di bawah Seksyen 239 Akta Komunikasi dan Multimedia 1988 dan akan disiasat di bawah akta yang sama.

“Sekiranya didapati bersalah, mereka boleh didenda RM10,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali,” katanya.

Beliau menambah, kebanyakan yang menggunakan parabola adalah warga asing yang mahu menerima siaran dari negara asal mereka.

Antara perkakasan yang dirampas termasuk lapan dekoder, 12 unit LNB, tujuh alat kawalan jauh dan 10 parabola bernilai RM11,000.



Read more: http://bm.therakyatpost.com/berita/2015/07/31/107564/#ixzz3hTiswNk0

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-