Sunday, October 11, 2015

Langkah baru, permulaan baru cabaran buat Amanah

oleh Alyaa Alhadjri

KOMEN: Apabila tiba waktu pergi, ianya waktu untuk pergi.

Ianya mungkin ideal jika perpisahan boleh dirancang lebih awal tetapi dalam kebanyakan kes, dalam keadaan seseorang tidak punya pilihan, kecuali untuk pergi dan berharap yang terbaik.

Selepas menerima hakikat bahawa ianya mustahil untuk terus kekal, langkah seterusnya adalah memutuskan ke mana perlu pergi.

Kadangkala, mungkin terdapat satu tempoh ketidakpastian seperti memutuskan bagaimana untuk maju ke hadapan juga sama penting.

Terdapat pengorbanan yang perlu dilakukan. Perkara yang perlu ditinggalkan dan cabaran baru untuk dihadapi.

Pertimbangan begitu mungkin membebankan seorang, atau sesekali satu pasukan.

Dalam kes pemimpin PAS yang meinggalkan parti Islam itu untuk menubuhkan Parti Amanah Negara (Amanah), keputusan bersama mereka juga akan memberi kesan kepada semua ahli yang memilih untuk mengikut jejak langkah mereka.

Pada 9 Oktober, The Malaysian Insider melaporkan bahawa Amanah telah secara rasminya berpindah ke pejabat baru, malah sesetengah pihak dalam PAS menuduh parti baru itu cuba untuk mengambil alih premis parti Islam itu, termasuklah ibu pejabatnya di Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur.

Pejabat baru Amanah dilaporkan terletak di tingkat tiga dalam bangunan empat tingkat yang dinamakan Wisma Amanah di Jalan Kuching di ibu negara, dan parti itu telah menyewa ruang itu untuk menempatkan ibu pejabat dan pekerjanya.

Parti itu, dilancarkan pada Hari Malaysia pada 16 September, mempunyai hampir 10 orang pekerja tetap, diketuai oleh setiausaha agung Anuar Tahir.

Pada 6 Oktober, Amanah menerima pengiktirafan rasmi selepas Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) meluluskan nama, logo dan slogannya.
Salahudin Ayub
“Kami akan menjadikan Wisma Amanah pangkalan operasi kami dan kami berjaya melakukan ini melalui dana dan sokongan kami sendiri daripada ahli dan penyokong,” timbalan presiden Amanah Salahudin Ayub dipetik sebagai berkata.

Penceraian antara PAS dan pemimpin Amanah telah dicetuskan oleh satu tempoh pergaduhan sengit yang kemuncaknya dalam penguasaan kelompok ulama’ di pemilihan parti itu.

Walaupun telah melaburkan wang mereka dalam membina aset parti - termasuklah ibu pejabat PAS yang dinilai kira-kira RM10 juta - pemimpin Amanah sanggup meninggalkan itu semua di belakang.

Bekas progresif dalam PAS telah bekerja untuk memindahkan ibu pejabat PAS dari pusat sebelum ini di Taman Melewar, dekat Gombak.

Pemindahan itu bertujuan untuk menyingkirkan imej “kedaerahan” kepada lebih “kosmopolitan” yang dimahukan kumpulan progresif, walaupun terdapat bantahan daripada kelompok konservatif dalam parti itu.

Selepas menubuhkan pangkalan operasinya, The Malaysian Insider turut memetik timbalan presiden Amanah Salahudin Ayub sebagai berkata bahawa parti itu telah berbincang untuk menyiapkan perlembagaan baru ia.

Sesetengah pemimpin PAS dilihat daripada kelompok progresif memilih untuk kekal, walaupun terdapat spekulasi bahawa mereka juga akan dipaksa tinggalkan parti.

ADUN Salor PAS Husam Musa baru-barun ini mengisytiharkan bahawa beliau kekal dalam parti sehingga meninggal dunia.

Manakala bekas naib presiden PAS Mahfuz Omar kelihatan meletakkan kaki mereka di kedua-dua belah pihak - kekal dengan parti Islam itu tetapi pada masa sama dilihat sekutu mesra Amanah dan gabungan Pembangkang baru, Pakatan Harapan.

Mereka yang tinggalkan PAS telah lakukannya dengan kehendak sendiri, tetapi pemerhati mengatakan bahawa ia tidak dapat dipertahankan buat pemimpin itu untuk meneruskan perjuangan mereka dari dalam.

Dengan langkah rasmi dan wawasan jelas digariskan dalam perlembagaannya, sekarang adalah masa buat pemimpin Amanah melangkah ke hadapan dan tinggalkan PAS untuk menguruskan masalah dalamannya sendiri.

Dan mungkin dalam tangani sebarang perpisahan drastik, pelajaran terbesar untuk belajar adalah seseorang mesti faham keutamaan mereka dan untuk memilih pertarungan mereka untuk berjaya, sama ada tahap peribadi atau sebagai parti politik dengan sasaran untuk mengubah Malaysia.

- See more at: http://bm.theantdaily.com/Terkini/Langkah-baru-permulaan-baru-cabaran-buat-Amanah#sthash.npwqFLja.dpuf

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-