Thursday, September 22, 2016

Agong tolak Deklarasi Tun Mahathir

 AIDCNEWS

 Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah menjelaskan baginda tidak boleh mencampuri usaha yang dibuat oleh Parti Pribumi Perkasa Malaysia (PPBM) kerana deklarasi yang diperjuangkan oleh parti itu tidak mengikut Perlembagaan.

Baginda menjelaskan, sebarang tindakan sepatutnya diuruskan menurut amalan lazim iaitu melalui Parlimen dan sistem pilihan raya bagi rakyat membuat keputusan mereka.

Perkara itu dinyatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam satu kenyataan di sini.

“Saya telah dimaklumkan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah yang baginda telah menerima menghadap Pengerusi Parti Pribumi Perkasa Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad di Istana Anak Bukit, Alor Star pada minggu lepas.

“Dalam pertemuan itu, baginda mengambil maklum perkara yang dibangkitkan oleh Tun Or Mahathir.

“Walau bagaimanapun, Yang di-Perluan Agong turut menjelaskan kepada Tun Dr Mahathir bahawa baginda tidak boleh mencampuri usaha yang dibuat oleh PBBM.

“Ini kerana deklarasi yang dibuat oleh PBBM adalah tidak mengikut perlembagaan. Seba ang tindakan sepatutnya diuruskan menurut amalan lazim iaitu melalui Parlimen dan sistem pilihanraya bagi rakyat membuat keputusan mereka,” kata Perdana Menteri.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-