Wednesday, July 18, 2018

Isu samseng: Ramkarpal diarah keluar dewan

RAZIATUL HANUM A.RAJAK
18 JULAI 2018

Speaker Dewan Rakyat, Datuk Mohamad Arifd Md Yusof mengeluarkan arahan tersebut selepas wakil rakyat Pakatan Harapan itu tetap berdegil meskipun diminta beberapa kali.

KUALA KUMPUR - Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh wakil rakyat pertama diarah keluar dewan pada hari pertama Persidangan Parlimen ke-14, hari ini.

Ini susulan keengganannya menarik balik perkataan samseng yang disebutnya pada sesi pagi.

Speaker Dewan Rakyat, Datuk Mohamad Arifd Md Yusof mengeluarkan arahan tersebut selepas wakil rakyat Pakatan Harapan itu tetap berdegil meskipun diminta beberapa kali.

“Semuanya berkisar daripada perkataan samseng. Kedua-dua belah pihak hendaklah tarik balik. Jika tidak saya akan kenakan peraturan.

“Peraturan sudah dibuat, Bukit Gelugor tolong tarik balik,” katanya.

Namun Ram meminta maaf dan menegaskan beliau tidak boleh berbuat demikian.

“Mengikut peraturan mesyuarat, keputusan pengerusi adalah muktamad. Jadi kita tak boleh buat peraturan baru untuk peraturan yang sudah dibuat.

“Sekiranya tak puas hati kepada sesuatu peraturan, pihak tak puas hati boleh buat usul untuk cabar peraturan itu. Dah ada peraturan, tak boleh ada yang baru, kalau tak sampai bila pun tak akan selesai,” katanya membela diri.

[ARTIKEL BERKAITAN: Kecoh sebab ‘Pemuda Umno samseng’]

Meskipun begitu, Speaker sekali lagi meminta Ram menarik balik kata-kata tersebut sesuai dengan peratyran mesyuarat namun beliau tetap enggan.

“Saya sudah beri amaran pertama ya. Tarik balik. Kita ingin meneruskan sesi bahas Sg Petani.

“Bentara, sila jalankan tugas,” katanya.

Sebelum berehat sesi pagi tadi, Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Rashid Hasnon mengarahkan Ram menarik balik perkataan samseng yang merujuk kepada Pemuda Umno namun beliau enggan.

Susulan itu, Rashid hanya memberi amaran kepada Ram yang mengundang rasa tidak puas hati dalam kalangan wakil rakyat BN susulan ia bertentangan dengan peraturan mesyuarat di mana menurut mereka Ram sepatutnya diarah keluar dewan kerana ingkar arahan Speaker.

Dalam pada itu, Datuk Bung Mokhtar Radin menarik balik kenyataan samseng yang ditujukan kepada RSN Rayer (PH-Jelutong) pada sesi pagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-