Friday, December 7, 2018

Anwar Tidak Mahu Hadir Himpunan Bantah ICERD

Oleh: Asmaa
Anwar Tolak Jemputan Hadir Himpunan Tolak ICERD

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menolak jemputan ke himpunan bantah ICERD pada Sabtu ini (8 Dis), sambil menyatakan pendiriannya mengenai isu itu jelas.

Anwar, yang dilaporkan telah dijemput oleh penganjur untuk bersama perhimpunan tersebut, berkata beliau dan Kabinet tegas atas keputusannya untuk tidak mengesahkan konvensyen anti diskriminasi kaum.

“Saya mengikuti berita itu di media dan telah membawa usul di sini (di Parlimen).

“Pendirian saya sangat jelas mengenai ICERD, ia menyokong pendirian Kabinet, yang saya akan baca hari ini, dari Parlimen dan cukup kuat, jadi saya tidak perlu hadir,” kata Ahli Parlimen Port Dickson itu.

Beliau berkata pimpinan lain seperti penasihat DAP Lim Kit Siang, presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan timbalan presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man juga akan bercakap mengenai resolusi Icerd.

“Ia cukup kuat, mewakili ahli parlimen. Rancangan kami adalah untuk menyokong pernyataan Perdana Menteri dan Kabinet, dan saya fikir ini sudah cukup untuk membendung kekeliruan dan keprihatinan mengenai perkara itu.

“Saya akan membawa dua perkara utama yang akan saya bawa di Parlimen. Yang pertama ialah mengesahkan kedudukan keadilan untuk semua, terhadap sebarang bentuk diskriminasi, kaum, agama, jantina atau wilayah.

“Memandangkan Kabinet telah memutuskan untuk tidak mengesahkan, jadi kami fikir Parlimen harus menyokongnya dan memberi tumpuan kepada ekonomi,” katanya.

Anwar juga mengatakan bahawa tidak rasional untuk kerajaan negeri Kelantan mengisytiharkan Ahad (9 Dis) sebagai cuti umum bersempena perhimpunan anti-Icerd.

“Itu pendapat saya, saya fikir ia tidak munasabah untuk memberi cuti umum untuk demonstrasi,” katanya.

Kedua-dua PAS dan Umno telah mengisytiharkan mereka akan menyertai perhimpunan di Jalan Raja pada hari Sabtu (8 Dis), seperti yang akan menjadi anggota kumpulan hak Melayu Perkasa.

Apabila ditanya sama ada beliau mempunyai nasihat untuk bekas rakan Umno Ahmad Zahid, Anwar berkata kerajaan merayu untuk memastikan ketenteraman dan keamanan.

Sumber
: https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/12/06/anwar-no-to-organiser-anti-icerd-rally-invite/

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-