Thursday, January 24, 2019

Kenyataan Kit Siang tentang kerakyatan Orang Asli amat memalukan.


January 24, 2019 rhg

KENYATAAN MEDIA

KENYATAAN  pemimpin DAP, Lim Kit Siang mengenai taraf kerakyatan Orang Asli amatlah memalukan dan memperlihatkan kedunguan pemimpin itu selama ini.

Janjinya untuk membantu Orang Asli mendapatkan taraf kewarganegaraan Malaysia juga membuktikan bahawa DAP selama ini tidak tahu mengenai kedudukan Orang Asli dan tidak pernah ambil tahu akan mereka.

DAP menganggap masyarakat Orang Asli sama dengan pendatang asing dari China, India, Indonesia dan negara lain, yang memerlukan mereka memohon taraf Pemastautin Tetap (PR) terlebih dahulu sebelum diberikan kewarganegaraan.

Sungguh daif pemikiran Kit Siang dan pemimpin lain parti itu mengenai Orang Asli, termasuklah calonnya di Pilihan Raya Kecil Parlimen Cameron Highlands.

Kenyataan bodoh ini akan selamanya menjadi bahan tertawa politik apabila penggiat media sosial sudah mula menempelak Kit Siang dan DAP.

Bagaimanapun, apa yang pasti ialah tindakan beliau memperkecil-kecilkan kedudukan Orang Asli di Malaysia dan menyamakan mereka dengan kaum pendatang. Kami ingin bertanya, siapa lebih dahulu berada di Malaysia ini, Orang Asli atau kaum kerabat Kit Siang?

Sama ada sedar atau tidak, ia meremehkan dan menghina Orang Asli yang selama ini hanya mendapat pembelaan daripada Barisan Nasional. Dapatkah Kit Siang menafikan perkara ini?

Kit Siang perlu lebih banyak belajar mengenai Malaysia, terutama suku kaumnya sebelum membuat sebarang kenyataan bagi mencerminkan DAPlah pejuang Orang Asli.

Berapa kalikah Kit Siang dan pemimpin DAP lain mengunjungi masyarakat Orang Asli di Cameron Highlands dan tempat lain? Apa bantuan yang pernah dihulurkan kepada mereka selain mendabik dada sebagai pejuang hak mereka?

Makin banyak beliau dan pemimpin DAP bercakap, makin banyak kesilapan yang mereka lakukan. Daripada itu, eloklah jika Kit Siang ada ‘proof reader’nya sendiri!

Jabatan Komunikasi Strategik
Penerangan UMNO Malaysia

24 Januari 2019

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-