Saturday, January 19, 2019

Tabung Haji: Adakah mampu diselamatkan?

Presiden Isma, MPM adakan pertemuan bincang kedudukan kewangan, proses penstrukturan semula kedudukan aset dan liabiliti Tabung Haji

Oleh Siti Fatimah Ishak
sitifatimah 19/01/2019


BANGI, 13 Jamadilawal 1440H, Sabtu – Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Haji Aminuddin Yahaya mengakui masih terdapat kebimbangan dalam pengurusan dan penstrukturan Tabung Haji (TH), walaupun proses pemulihan lembaga itu sedang dilaksanakan.

Katanya, menerusi pertemuan beliau dan Majlis Perundingan Melayu (MPM) bersama Tabung Haji semalam, beberapa perkara masih menjadi tanda tanyA, berkaitan proforma penyata kewangan selepas penstrukturan yang masih tidak dapat disediakan, untuk memastikan ianya adalah efektif.

Selain itu, turut menjadi persoalan katanya, aset-aset yang dipindahkan adalah aset yang menjana keuntungan walaupun tidak banyak tetapi dilihat sebagai strategik.

“Adakah pengauditan TH perlu dibuat oleh juru audit luar yang bertauliah dan bukannya oleh Jabatan Audit Negara yang mana ia masih di bawah pengaruh pemimpin politik?

“Selain itu, jumlah sebenar hibah yang akan diumumkan, adakah sama atau berkurangan berbanding tahun-tahun sebelumnya? Mungkin perkara ini perlu diperhalusi oleh pihak TH,” katanya.

Pada masa sama, beliau tidak menafikan proses pemulihan Tabung Haji sama ada aspek kewangan mahu pun pentadbiran dijangka berjalan lancar dalam tempoh beberapa tahun ini.

Katanya, TH turut mengesahkan tiada campur tangan politik di dalam pengurusan sekarang, yang mana Bank Negara membantu sebagai agensi pemantau.

“Selepas proses penstrukturan berjaya, TH dijangka akan menjana keuntungan. Dalam jangkamasa panjang, TH mungkin akan membeli semula aset-aset yang telah dipindahkan kepada Special Purpose Vehicle (SPV),” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-