Saturday, January 11, 2020

Buku Harapan tidak halang PM jadi menteri pendidikan, kata peguam

FMT Reporters
-January 11, 2020 8:41 AM

Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla berkata, Dr Mahathir tidak dihalang daripada memegang jawatan menteri pendidikan, apatah lagi dalam kapasiti sebagai pemangku menteri.

PETALING JAYA: Seorang peguam, Mohamed Haniff Khatri Abdulla menolak anggapan bahawa Buku Harapan yang merupakan manifesto Pakatan Harapan (PH) menghalang perdana menteri daripada memegang jawatan portfolio lain.

Haniff, yang memberi respons kepada bekas timbalan presiden PKR Syed Husin Ali berkata, pembacaan biasa buku tersebut di bawah Janji 12 menunjukkan perdana menteri adalah “diharamkan” daripada memegang jawatan menteri kewangan semata-mata, bukan portfolio lain, walaupun ia tidak digalakkan.

“Rujukan kepada Buku Harapan di bawah Janji 12 mengehadkan tempoh perkhidmatan perdana menteri dan menstruktir semula Jabatan Perdana Menteri.

“Perdana menteri tidak akan memegang jawatan menteri lain, terutamanya jawatan menteri kewangan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata, Dr Mahathir Mohamad tidak dihalang daripada memegang jawatan menteri pendidikan, apatah lagi dalam kapasiti sebagai pemangku menteri.

Syed Husin berkata semalam, Mahathir sekali lagi membuat keputusan memalukan apabila secara terang-terangan melanggar janji manifesto PH dengan membuat keputusan memangku jawatan menteri pendidikan.

“Dahulu dia sudah ambil jawatan menteri pendidikan, kemudian dia tarik diri sebab melanggar manifesto dan ditentang parti serta orang awam.

“Jadi apa yang dibuatnya hari ini adalah dia melanggar sekali lagi apa yang sudah dilanggar sebelum ini,” katanya semalam merujuk kepada kenyataan Pejabat Perdana Menteri yang memaklumkan keputusan Kabinet melantik perdana menteri sebagai pemangku menteri pendidikan berkuat kuasa 3 Jan.

Haniff berkata, Syed Husin harus membaca dan menghayati kandungan sebenar Buku Harapan sebelum membuat kenyataan tidak tepat dan boleh mengelirukan rakyat

“Kenyataan tidak tepat dan khilaf yang menjurus kepada tohmahan salah ini datangnya daripada seorang pemimpin parti gabungan dalam PH,” katanya.

Minggu lepas, ketika mengumumkan melepaskan jawatan sebagai menteri pendidikan berkuat kuasa 3 Jan, Maszlee Malik berkata, beliau membuat keputusan itu berdasarkan nasihat perdana menteri.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-