Thursday, January 16, 2020

KPN jawab kritik, nafi main politik kes serangan seksual libat Anwar

Adam Abu Bakar
-January 16, 2020 6:13 PM

Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador.

PETALING JAYA: Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador enggan memanjangkan isu kritikan beberapa pemimpin PKR susulan kenyataannya sebelum ini berhubung siasatan dakwaan serangan seksual membabitkan presiden PKR Anwar Ibrahim.

Hamid berkata, beliau langsung tidak bermain politik sewaktu mengeluarkan kenyataan bahawa bukti fizikal diperlukan untuk meneruskan kes tuduhan serangan membabitkan Anwar, yang diumum ditutup oleh peguamcara negara Selasa lepas.

“Biarkanlah. Saya tidak langsung bermain politik dengan kenyataan tersebut,” katanya kepada FMT.

Terdahulu, beberapa pemimpin PKR kecewa dengan Hamid berhubung kenyataannya tentang siasatan dakwaan serangan seksual terhadap Anwar.

Hamid menyatakan, polis sukar menyiasat kejadian yang didakwa dalam laporan Muhammed Yusoff Rawther itu kerana ia berlaku lama sebelum ini.

Ahli Parlimen Setiawangsa, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, nada kenyataan Hamid semalam bertentangan dengan prinsip anggapan tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya, yang menjadi asas undang-undang jenayah.

Manakala, setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution Ismail kesal dengan kenyatan Hamid yang didakwa bersifat “afirmatif”, seolah-olah Anwar melakukan perbuatan yang didakwa itu.

“Kenyataan itu sepatutnya tidak datang daripada ketua polis negara yang sepatutnya lebih cermat dalam membuat kenyataan terhadap perkara yang telah diputuskan untuk tidak diteruskan proses pendakwaan oleh peguam negara,” kata Saifuddin.

Unit Siasatan Jenayah Terkelas (D5) menjalankan siasatan di bawah Seksyen 354 Kanun Keseksaan berkait penggunaan kekerasan jenayah untuk mencabul kehormatan seseorang susulan laporan polis yang dibuat oleh Yusoff pada awal Dis.

Beliau mendakwa insiden itu berlaku di rumah Anwar di Bukit Segambut pada 2 Okt 2018. Anwar menafikan dakwaan tersebut.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-