Tuesday, January 28, 2020

Tommy Thomas dibersihkan dari tuduhan menghina dalam inkues Adib

V Anbalagan
-January 28, 2020 11:24 AM
Peguam Negara Tommy Thomas dituduh menghina mahkamah kerana satu afidavit.

SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi hari ini membersihkan Peguam Negara Tommy Thomas daripada tuduhan menghina mahkamah dalam inkues kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim tahun lepas.

Pesuruhjaya Kehakiman Meor Hashimi Abd Hamid berkata permohonan bapa Adib, Mohd Kassim Abdul Hamid, gagal mematuhi Perintah 52 dalam peraturan Mahkamah Tinggi.

“Koroner (Rofiah Mohamad) juga gagal mempertimbangkan beberapa perkara yang dibangkitkan peguam negara dan pegawainya, (Hamdan Hamzah) dalam afidavit mereka,” katanya ketika membenarkan rayuan Thomas.

Meor Hashimi berkata koroner juga mengambil kira perkara di luar lingkungan permohonan hina mahkamah itu.


Bagaimanapun, beliau juga memutuskan koroner ada bidang kuasa untuk mendengar aduan terhadap Thomas kerana tidak menghormati mahkamah.

Peguam Ambiga Sreenevasan, Zainur Zakaria dan Peguam Kanan Persekutuan, S Narkunavathy mewakili Thomas, manakala Mohamed Haniff Khatri Abdulla tampil bagi pihak Kassim.

Pada 16 Julai, Kassim membuat permohonan ex parte memohon perintah komital terhadap Thomas yang didakwa menghina mahkamah menerusi pemfailkan afidavit oleh Jabatan Peguam Negara pada 3 Apr, yang menyatakan kematian Adib bukan kerana kecederaan yang dialami.

Afidavit dibuat ketika inkues kematian Adib sedang berjalan.

Pada 28 Ogos, Rofiah membenarkan permohonan Kassim untuk memulakan prosiding komital terhadap Thomas kerana menghina dalam inkues ke atas kematian anaknya.

Rofiah membuat kesimpulan itu selepas mengkaji dokumen dan afidavit yang diserahkan kedua-dua pihak, dan Kassim membuktikan kes prima facie terhadap Thomas.

Pada 27 Sept, Rofiah memutuskan lebih daripada 2 orang yang tidak dapat dikenalpasti membunuh Adib, yang meninggal dunia selepas mengalami kecederaan semasa dihantar ke kawasan rusuhan berdekatan Kuil Sri Maha Mariamman pada Nov 2018.

Adib, 24, seorang anggota bomba Subang Jaya, cedera parah rusuhan di kuil di USJ 25, Subang Jaya pada 27 Nov 2018, dan meninggal dunia pada 17 Dis tahun sama di Institut Jantung Negara.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-