Tuesday, October 13, 2020

Umno pertimbang tarik diri dari sokong PN

malaysiakini.com
Dikemaskini Hari ini 11:45 pm

Hubungan tegang dalam Perikatan Nasional (PN) memasuki episod baru apabila Umno malam ini mempertimbangkan untuk menarik diri daripada menyokong gabungan itu.

Sebaliknya parti itu memberi syarat baru kepada kerajaan PN bagi meneruskan kerjasama politik secara bertulis untuk dilaksanakan secepat mungkin.

Perkara itu dimaklumkan Setiausaha Agung Umno, Ahmad Maslan dalam sidang media selepas mesyuarat biro politik majlis tertinggi parti itu di Menara Dato Onn malam ini.

"Umno membuat pertimbangan untuk menarik diri dari menyokong Perikatan Nasional dan akan memberi syarat baru kepada kerajaan PN bagi meneruskan kerjasama politik secara perjanjian bertulis untuk dilaksanakan secepat mungkin.

"Umno akan mencadangkan kepada jawatankuasa pemandu Muafakat Nasional agar Muafakat Nasional didaftar dengan segera sebagai sebuah gabungan politik yang sah," katanya.

PN merupakan ikatan longgar diterajui Bersatu yang mentadbir kerajaan persekutuan bersama-sama Umno-BN, PAS dan dengan sokongan Gabungan Parti Sarawak (GPS).

Pemimpin Umno sebelum ini menyatakan rasa tidak puas hati terhadap Bersatu terutama apabila jawatan ketua menteri Sabah diserahkan kepada parti itu selepas pilihan raya negeri baru-baru ini.

Manakala N pula merupakan gagasan kerjasama antara PAS dan Umno sebelum disertai Bersatu pada Ogos lalu.

[Berita penuh menyusul]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-