Sunday, December 18, 2022

Johari kosongkan kerusi DUN Gurun, mahu jadi Speaker Parlimen?

agendaily.com
81/12/2022
Sidang Dewan Rakyat.

Datuk Johari Abdul mengosongkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Gurun yang dimenanginya pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu.

Johari yang juga Ketua Pembangkang itu membuat keputusan mengosongkan kerusi Gurun tersebut walaupun penggal DUN masih belum berakhir dan spekulasi kuat mengatakan beliau bakal dilantik sebagai Speaker Parlimen pada 19 Disember nanti.

Menerusi satu klip video berdurasi kira-kira dua minit yang diterima Utusan Malaysia pada pukul 2.44 pagi tadi, Johari memaklumkan keputusannya itu telah dimaklumkan kepada Speaker DUN, Datuk Juhari Bulat.

Katanya, pemakluman tersebut telah dibuat menerima sepucuk surat yang disahkan diterima Juhari pada 13 Disember lalu.

“Dalam surat itu saya memaklumkan kepada Speaker bahawa saya mengosongkan kerusi DUN Gurun yang diwakili berkuatkuasa serta-merta.

“Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Speaker yang telah memberi ruang kepada saya untuk mengambil bahagian secara aktif dalam DUN Kedah,” katanya menerusi video berkenaan

Bagaimanapun Johari yang juga bekas Ahli Parlimen Sungai Petani tidak langsung memaklumkan mengenai punca keputusan itu diambil.

Sebelum ini, beliau yang juga Timbalan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kedah mengesahkan yang beliau menjadi pilihan PH bagi jawatan Yang Dipertua Dewan Rakyat.

Dalam pada itu, Johari turut mengucapkan terima kasih kepada seluruh rakyat Gurun dan pengundinya di kawasan DUN tersebut.

“Anda telah memberikan kerjasama luar biasa dan kepercayaan kepada saya dalam menjalankan tugas sebagai ADUN Gurun.

“Insya-Allah kita akan berjumpa lagi dan saya yakin hubungan baik ini akan berkekalan dalam memakmurkan serta membangunkan Kedah,” katanya lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-