Monday, March 27, 2023

Ini cara merantai nafsu dalam bulan Ramadan

utusantv.com
Oleh Azrin Wahid
-March 27, 2023
Dalam sebuah hadis Baginda s.a.w. bersabda, “Apabila tiba Ramadan, dibuka pintu-pintu Rahmat dan ditutup pintu-pintu Jahannam serta dirantai golongan syaitan.”(HR al-Imam Muslim)

Syaitan dirantai tapi nafsu manusia itu tidak dirantai. Itu menandakan bahawa nafsu manusia itu lebih jahat daripada syaitan. Yang hendak makan dan berbuat jahat pada bulan puasa bukannya syaitan tapi nafsu. Syaitan itu memang dirantai tetapi disebabkan kita ada hubungan dengan syaitan, maka mereka hanya berbisik saja maka kita pun menurut kata nafsu.

Menurut Pengasas Sipiritual NLP Training, Dr. Azhar Sarip, syaitan dirantai itu menunjukkan betapa senangnya untuk melawan syaitan. Apabila kita duduk di dalam gelombang rendah maka syaitan itu tidak mampu mendekati. Bila kita berpuasa gelombang otak turun kepada Theta.

Sebenarnya yang perlu dikuasai adalah musuh yang tidak nyata iaitu nafsu. Paling hebat jika kita dapat melawannya maka ketika itu dikatakan jihad paling besar. Dan ini dikuatkan lagi oleh sabda Rasulullah,“

Musuh yang paling memusuhi kamu adalah nafsu yang ada di antara dua lambung mu”

Nafsu ini telah diajarkan oleh Allah bagaimana untuk melawannya. Bulan Ramadan adalah latihan untuk melawan nafsu dan berupaya untuk menguasainya selama setahun. Jika kita tidak boleh mengawal nafsu maka kita tidak boleh mengawal syaitan.

Allah hendak tunjuk bahawa syaitan itu dirantai tetapi manusia masih berbuat jahat kerana kegagalannya untuk menguasai nafsunya. Kita baca balik sejarah Sayidina Abu Bakar, yang amat ditakuti oleh iblis sebelum dia masuk Islam apatah lagi setelah dia masuk Islam..

Pun begitu, untuk menundukkan nafsu itu amat sukar, namun itulah yang paling dipandang ringan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata dan kita akan sentiasa berhati-hati serta bersedia untuk menghadapinya. Yang paling bahaya adalah musuh di dalam selimut iaitu nafsu.

Syaitan telah dirantai tetapi mulutnya tetap mengumpat orang, dengki, khianat dan mengeluarkan kata-kata sesat. Itu kerana mereka tidak faham hakikat puasa, bahawa ia bukan sekadar puasa zahir tetapi puasa roh.

Orang yang berpuasa jiwa maka zahirnya akan ikut tetapi orang yang berpuasa zahir maka jiwanya tidak akan ikut. Sia-sialah orang yang menahan lapar dan dahaga hingga ke petang kalau jiwanya tidak berpuasa.

Bagaimana untuk melawan nafsu?

Duduk dengan Allah dan perbanyakan doa, jawapan yang ringkas dilontarkan oleh Dr.Azhar. Apabila kita cuba melawan nafsu dengan fikiran maka akan sia-sia. Kerana nafsu itu adalah makhluk Allah yang hanya boleh dilawan jika kita bersama Allah.

Allah ajar cara untuk melawan nafsu terutamanya pada waktu siang kerana ketika itu nafsu paling banyak. Jadi sesiapa yang berdoa pada waktu siang di bulan Ramadan maka doanya mustajab.

Maka di situ Allah telah ajarkan untuk melawan nafsu adalah dengan berdoa, bercakap dengan Nya, selalu bersama Nya, mendekatkan diri dengan Nya maka ketika itu nafsu akan jatuh dan tidak boleh berbuat apa-apa. Ketika itulah kita boleh rantai nafsu itu.

Pada waktu siang itu kita kena lebih banyak bercakap dengan Allah caranya adalah dengan berdoa, sia-sialah jika membiarkan waktu itu berlalu begitu saja tanpa dipenuhi dengan doa kerana ia adalah zon makbul doa.

Mintalah kepada Nya walaupun apa saja, jangan disia-siakan, doa itu tidak semestinya di dalam bahasa Arab. Jadikan Allah teman untuk berbicara. Itulah rahmat Allah yang tidak terhingga. Wallahu a’lam

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-