Sunday, February 18, 2024

Beras Putih Madani: Kerajaan tunduk tekanan kartel?

ismaweb,net
Siti Fatimah

Mana janji Anwar selama ini untuk bela nasib orang miskin
Oleh Siti Fatimah Ishak

BANGI, 8 Syaaban 1445H, Ahad – Kerajaan campuran rapuh pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim terus beretorik dan menipu rakyat apabila memperkenalkan Beras Putih Malaysia Madani yang kononnya untuk menangani isu manipulasi dan kenaikan harga beras tempatan.

“Kenapa Beras Putih Tempatan yang lebih murah dan mampu dibeli rakyat dimansuhkan? Apa sebenarnya yang kerajaan inginkan?

“Membantu rakyat atau terus melindungi kartel dan para kapitalis industri yang mengaut keuntungan berlipat kali ganda?

Demikian persoalan dibangkitkan Naib Presiden BERJASA, Ir Ts Muhammad Lukman Al-Hakim Mohamad mengulas cadangan kerajaan untuk memperkenalkan Beras Putih Malaysia Madani.

Beras putih ini dilaporkan akan dijual pada harga RM30 dengan berat 10 kilogram (kg) sekampit berkuat kuasa 19 Februari ini dan dijangka berada di pasaran bermula 1 Mac 2024.

Serentak itu Lukman mempersoalkan janji Anwar selama ini untuk membela nasib orang miskin dan memberi pulangan ekonomi yang adil kepada seluruh rakyat Malaysia.

Ternyata, kerajaan akhirnya tunduk kepada tekanan kartel dan para kapitalis industri, katanya.

“Situasi ini pastinya akan menguntungkan mereka dan terus menghimpit rakyat yang terpaksa berhadapan kenaikan harga beras yang merupakan makanan ruji di Malaysia.

“Setelah terpaksa mengharungi kemelesetan ekonomi yang meruncing, nilai Ringgit Malaysia yang semakin lemah, kenaikan harga barang makanan asas, penarikan subsidi untuk golongan T20 dan pelbagai lagi musibah hasil kelemahan pentadbiran, rakyat terus terhimpit dan menderita tanpa pembelaan dari sesiapa,” katanya.

Beras Putih Malaysia Madani ini diumumkan Pengerusi Task Force (Kluster Makanan) NACCOL, Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal, Rabu lalu.

Bagaimanapun pengumuman itu dilihat bertentangan dengan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu apabila ia berkata, kerajaan belum membuat ketetapan untuk mewujudkan satu gred beras putih sahaja di negara ini.

Kemudian, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar pula memaklumkan harga kawalan beras putih akan diputuskan dalam Mesyuarat Khas NACCOL minggu depan.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-