Thursday, March 21, 2024

PN mungkin penyelamat usaha k'jaan pinda perlembagaan

malaysiakini.com
Hariz Mohd
Diterbitkan: Mar 21, 2024 9:30 PM
Kerajaan mungkin mempunyai tidak dapat berharap sepenuhnya kepada sekutu yang ada untuk membantu mereka mendapatkan sokongan kepada pindaan undang-undang kewarganegaraan.

Hal itu kerana desakan untuk menolaknya datang dari dalam kalangan ahli parlimen PH sendiri ketika mereka merupakan sebahagian daripada kerajaan.

Sekiranya sebahagian daripada ahli parlimen kerajaan 'menderhaka' terhadap usul tersebut, kerajaan masih boleh berharap untuk mendapat undi yang mencukupi bagi meminda Perlembagaan Persekutuan - iaitu dengan sokongan PN.

Bercakap kepada Malaysiakini, Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata ahli parlimen PN masih menunggu butiran rang undang-undang itu sebelum membuat penilaian.

Bagaimanapun, selepas diberi taklimat oleh Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail kelmarin, Tuan Ibrahim berkata ahli parlimen PN "yakin bahawa pindaan itu perlu".

“Jika ia dibawa dan dibentangkan (di Dewan Rakyat), kami tiada bantahan untuk menyokong rang undang-undang untuk meminda perlembagaan itu.

"Apapun kami akan tunggu detail (butiran) pindaan dibuat," katanya yang juga ahli parlimen Kubang Kerian.

Kerajaan ketika ini menguasai 147 kerusi parlimen dan kedudukan itu hanya kurang satu undi daripada jumlah majoriti dua per tiga kedudukan dalam Dewan Rakyat bagi membolehkan sesuatu peruntukan perlembagaan dipinda.
Tuan Ibrahim Tuan Man
PN pula menguasai 74 ahli parlimen termasuk enam daripadanya yang sudah memberikan sokongan kepada kerajaan perpaduan.

Setakat ini dua ahli parlimen kerajaan telah bersuara secara terbuka menentang pindaan itu.

Beberapa ahli parlimen dari penyokong kerajaan pula menyatakan seawal Nov lalu bahawa mereka mungkin mengundi menolak rang undang-undang berkenaan jika unsur-unsur regresif tidak dibatalkan.

Rang undang-undang yang dicadangkan Kementerian Dalam Negeri itu bertujuan untuk meminda tujuh peruntukan perlembagaan mengenai kewarganegaraan.

Gerakkan lobi menolak

Ia termasuk dua pindaan yang akan memberikan seseorang wanita Malaysia hak untuk menurunkan kewarganegaraannya kepada anak mereka yang dilahirkan di luar negara.

Bagaimanapun, pengkritik berkata, lima pindaan lain boleh memburukkan lagi masalah individu tanpa kerakyatan, terutamanya cadangan untuk menghapuskan kewarganegaraan automatik bagi anak-anak.

Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail cuba mewajarkan keperluan pindaan mengenai isu anak terdampar untuk membendung sebarang pihak mengambil kesempatan, termasuk membabitkan pendatang asing yang sengaja meninggalkan bayi mereka di hospital.

Ketika ditanya mengenai perkara tersebut, Tuan Ibrahim menyatakan sentimen yang sama seperti Saifuddin.

"Pada saya kita kena bezakan antara anak yang memang sah dilahirkan daripada ayah ibu warganegara, dengan mereka yang tidak diketahui status ibu bapanya, sama ada rakyat Malaysia atau bukan," katanya.

Tambah Tuan Ibrahim sebagai kerajaan pihak berkuasa perlu menyiasat latar belakang keluarga seseorang bayi terdampar, bahkan penentuan nasab merupakan elemen penting dalam Islam.

"Apa yang penting semua anak terdampar tu (boleh) mendapat kerakyatan.

“Cuma isunya ialah, sama ada ia secara automatik atau melalui perdaftaran (dengan kuasa menteri," katanya.
Saifuddin Nasution Ismail
Pengkritik pula berhujah bahawa naratif Saifuddin mengenai isu anak-anak terdampar adalah lemah.

Hal itu kerana, menurut mereka, perlembagaan semasa menjelaskan bahawa untuk layak mendapat kerakyatan automatik, ibu bapa bayi yang ditinggalkan mestilah tidak diketahui.

Peruntukan itu kata pengkritik sekali gus membatalkan kelayakan bayi yang ditinggalkan di hospital oleh ibu bapa migran.

Aktivis yang menentang pindaan itu kini sedang melobi ahli parlimen dari kedua-dua pihak untuk menolak rang undang-undang itu.

Kerajaan dijangka membentangkan rang undang-undang itu sebelum sidang Dewan Rakyat semasa berakhir pada 27 Mac.

[Baca berita asal]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-