Friday, July 26, 2024

Jangan kurang ajar, Akmal selar Guan Eng, pertahan Fadhlina

freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
26 Jul 2024, 10:35 PM

Pengerusi DAP, Lim Guan Eng dilaporkan berkata, Fadhlina Sidek sepatutnya menjadi menteri pendidikan untuk kerajaan perpaduan dan rakyat, bukannya ‘menteri pendidikan PAS’.
Dr Akmal Saleh mengingatkan Lim Guan Eng bahawa polisi berhubung penyaluran sumbangan sekolah mengambil kira sensitiviti masyarakat majmuk di Malaysia.

PETALING JAYA: Ketua Pemuda Umno, Dr Akmal Saleh mempertahankan Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek dan menyelar Pengerusi DAP, Lim Guan Eng berhubung garis panduan kutipan dana sekolah vernakular.

Adun Merlimau itu mengingatkan Lim bahawa polisi berhubung penyaluran sumbangan sekolah mengambil kira sensitiviti masyarakat majmuk.

“Saya nak ingatkan Lim Guan Eng dan DAP yang negara ini agama Islam adalah agama persekutuan dan majoriti penduduk berbangsa Melayu dan beragama Islam.

“Fadhlina bercakap atas kapasiti menteri yang menjaga undang-undang ditetapkan dan sebagai menteri Melayu-Islam.

Polisi yang diwujudkan adalah untuk menjaga sensitiviti agama dan bangsa di negara ini… nasihat saya kepada kamu, tolong jangan kurang ajar, katanya di Facebook.

Terdahulu, Lim mengingatkan Fadhlina bahawa kenyataannya berhubung garis panduan kutipan dana sekolah agak keras.

Lim dilaporkan berkata, Fadhlina sepatutnya menjadi menteri pendidikan untuk kerajaan perpaduan dan rakyat, bukannya ‘menteri pendidikan PAS’.

Terdahulu, Kementerian Pendidikan mengumumkan Jemaah Menteri mengekalkan garis panduan sedia ada berhubung penganjuran program dan penyaluran sumbangan sekolah.

Garis panduan itu antara lain menggariskan aktiviti sumbangan kepada sekolah tidak boleh memapar dan mempromosi minuman keras di dalam premis sekolah, selain penganjuran aktiviti melibatkan jenama minuman keras tidak boleh membabitkan pelajar Islam.

Menurutnya, Jemaah Menteri akan memberi pertimbangan kepada sekolah vernakular menerima sumbangan melalui lembaga pengelola sekolah dan yayasan,
seperti diamalkan sejak beberapa pentadbiran terdahulu dan tidak pernah dipertikaikan mana-mana pihak.

Isu sumbangan tercetus susulan tular gambar Ahli Parlimen Sepang, Aiman Athirah Sabu, menghadiri suatu majlis kutipan dana di sebuah sekolah di Sepang. Wakil rakyat Amanah itu menjelaskan beliau tidak diberitahu oleh penganjur mengenai senarai penyumbang sehingga tiba di lokasi program, yang turut dihadiri sebuah syarikat pengeluar minuman keras.

Syarikat minuman keras di sebalik kontroversi itu menjelaskan ia tidak membuat sebarang sumbangan kepada sekolah, dan peranannya hanya melibatkan persembahan artis dalam program Chinese Education Charity Concert.
Rephrase with Ginger (Ctrl+Alt+E)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-