Tuesday, September 17, 2024

Halal bukan setakat tiada babi, tiada arak - PM

malaysiakini.com
Ili Aqilah
Diterbitkan: Sep 17, 2024
Perdana Menteri Anwar Ibrahim hari ini menegaskan bahawa konsep halal perlu dilihat melangkaui pandangan tradisional iaitu hanya mengelak daripada makan daging babi dan meminum minuman keras.

Berucap pada majlis pelancaran Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (Mihas) 2024, Anwar menjelaskan bahawa pemahaman moden mengenai halal merangkumi aspek kebersihan, keberkesanan dan produk berkualiti tinggi.

“Pemahaman tradisional tentang halal ialah tiada daging babi. Bila kita mengembara, kita mungkin perlu cari daging halal, dan itu bermakna bukan daging babi, bukan alkohol.

"Tetapi halal, dalam konteks pemahaman kita sekarang, adalah cara untuk memahami bahawa ia bermaksud sihat,"katanya.

Mengulas lanjut, Anwar menegaskan industri halal kini mengutamakan proses canggih bagi menghilangkan bahan berbahaya, melangkaui sekadar larangan agama.

Tambahnya, dengan definisi halal yang semakin berkembang, industri kini telah mencapai piawaian berkualiti tinggi yang mampu bersaing dengan produk global terkemuka yang lain.
Anwar menggesa pemain industri untuk mengatasi pemahaman sempit "tiada daging babi, tiada alkohol" bagi memenuhi keperluan pengguna yang lebih luas.

“Cemerlanglah dalam menyediakan sesuatu yang lebih sejajar dengan jangkaan moden.

“Masyarakat hari ini menuntut produk berkualiti tinggi—sama ada dari segi kesihatan, atau dalam mengelakkan bahan kimia berbahaya. Kebanyakan pensijilan halal kini termasuk syarat-syarat ini,” tambahnya.

Anwar turut mengambil kesempatan mengucapkan terima kasih kepada negara-negara yang mengambil bahagian dalam Mihas dan menyifatkan penglibatan mereka sebagai langkah penting ke arah membuka potensi ekonomi yang sangat besar.

“Apabila kita bercakap tentang halal, kita bukan hanya bercakap tentang Islam. Kami bercakap tentang kepentingan semua rakyat Malaysia, tanpa diskriminasi.

“Terdapat penyertaan baru, dan pertemuan saya dengan rakan sekerja kami di Kyrgyzstan, Uzbekistan dan Kazakhstan telah menunjukkan bahawa minat mereka untuk bekerjasama dengan kami semakin maju,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-