Monday, September 16, 2024

Iklim Ketakutan

mediaislam.net
MI September 16, 2024
Iklim politik Malaysia sedang dilanda suasana yang suram dan menakutkan, menurut pandangan bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam ucapannya yang kritikal terhadap pentadbiran kerajaan semasa.

Dalam “𝗖𝗹𝗶𝗺𝗮𝘁𝗲 𝗼𝗳 𝗙𝗲𝗮𝗿,” Dr. Mahathir menekankan bahawa rakyat hidup dalam ketakutan terhadap tindakan kerajaan.

Rakyat takut bahawa setiap tindakan atau perkataan mereka boleh dianggap sebagai ekstremisme agama, perkauman, atau ungkapan kebencian, yang boleh mengundang hukuman keras daripada pihak berkuasa.

Menurut beliau, bukan sahaja tindakan kecil seperti menghadiri perjumpaan boleh menjejaskan kehidupan individu, tetapi juga mereka yang pernah berkhidmat dalam kerajaan, terutamanya penjawat awam, berisiko terpinggir atau ‘disejukkan’ jika mereka tidak memenuhi kehendak politik kerajaan.

Penjawat awam juga dilihat terpaksa patuh walaupun tindakan yang diminta bertentangan dengan undang-undang.

Dr. Mahathir turut menekankan bahawa penguatkuasaan undang-undang di bawah kerajaan semasa dilihat sangat berat sebelah.

Siasatan dan tindakan undang-undang lebih sering dikenakan terhadap mereka yang dianggap menentang kerajaan atau tidak sehaluan dengan ideologi yang dibawa oleh pentadbiran.

Ini menyebabkan rakyat hidup dalam ketakutan, walaupun mereka tidak melakukan sebarang kesalahan.

Beliau juga mengkritik langkah kerajaan dalam mengkaji semula rekod kewangan rakyat yang telah mematuhi peraturan, dengan meminta mereka untuk menjelaskan sumber pendapatan sejak berdekad-dekad yang lalu, di mana bukti dokumentasi mungkin sudah hilang atau sukar diperoleh.

Dalam nada yang lebih tegas, Dr. Mahathir menyatakan bahawa penyalahgunaan undang-undang dan tafsiran yang tidak adil oleh kerajaan menyebabkan ramai individu menghadapi perbicaraan yang panjang dan mahal, walaupun tuduhan terhadap mereka tidak jelas atau tidak berasas.

Akhirnya, bagi Dr. Mahathir, keadaan ini telah membentuk satu iklim ketakutan di mana rakyat, tidak kira sama ada mereka bersalah atau tidak, hidup dalam kebimbangan terhadap kemungkinan tindakan hukuman oleh kerajaan.

Pandangan ini membawa kita kepada persoalan besar mengenai arah tuju politik dan pemerintahan Malaysia.

Adakah rakyat benar-benar dilanda ketakutan terhadap kerajaan?

Atau adakah ini hanya satu lagi pandangan kritikal terhadap perubahan yang berlaku dalam pentadbiran negara?

Yang pasti, ucapan ini mencerminkan ketegangan yang terus melanda lanskap politik Malaysia sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-