Tuesday, September 3, 2024

Tiada penempatan baru pegawai Jakim di jabatan kerajaan

malaysiakini.com
Shakira Buang
Diterbitkan: Sep 3, 2024 3:29 PM
Kerajaan berkata tiada sebarang penempatan baru melibatkan pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di jabatan-jabatan kerajaan.

Jurucakap kerajaan, Fahmi Fadzil, berkata isu tersebut bahkan sudah dijelaskan oleh Jakim pada 7 Ogos lalu ekoran salah faham yang timbul daripada program audio siar (podcast) sebelumnya.

Kata Fahmi, keadaan kemudian semakin mengelirukan apabila Majlis Perundingan Malaysia bagi Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Taoisme (MCCBCHST) membuat kenyataan mengulas isu tersebut.

“Sebenarnya perkara ini telah dijawab oleh pihak Jakim pada 7 Ogos yang lalu susulan kenyataan seorang aktivis hak asasi manusia dan peguam dalam satu podcast yang telah disiarkan pada waktu itu.

“Bagaimanapun MCCBCHST telah mengeluarkan kenyataan baru dan ini telah menimbulkan satu keadaan yang kita anggap berlaku salah faham,” katanya kepada pemberita di Putrajaya, hari ini.

Fahmi merujuk kepada siaran YouTube The Zaid Ibrahim yang menampilkan tetamunya, Siti Kasim.

Jakim sebelum ini sudah mengeluarkan kenyataan bagi menafikan dakwaan dibuat peguam terbabit.

Fahmi juga memberitahu Menteri Perpaduan Negara Aaron Ago Dagang dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Mohd Na’im Mokhtar akan bertemu dengan MCCBCHST untuk menjelaskan isu tersebut.

Semalam, MCCBCHST melahirkan kebimbangan bahawa penempatan pegawai Jakim di jabatan kerajaan boleh menjejaskan perlembagaan, dari aspek hak asasi yang dijamin oleh Perkara 5 hingga 13 Perlembagaan Persekutuan.

Semalam, kumpulan itu dalam kenyataan media menganggap penglibatan Jakim dalam penggubalan dasar kerajaan untuk memastikan ia sejajar dengan prinsip Islam adalah di luar bidang kuasa agensi berkenaan.

Bahkan mereka menganggap ia mungkin tidak berperlembagaan kerana boleh menjejaskan hak asasi yang dijamin kepada semua rakyat negara ini.

Fahmi berkata dasar penempatan pegawai Jakim itu bukanlah isu baru kerana ia sudah dilaksanakan pada 2006 dan 2007 lagi.

Malah katanya ada antara anggota kabinet sekarang merupakan sebahagian daripada jemaah menteri yang terlibat dalam keputusan berkenaan hampir 20 tahun dulu.

Tegas Fahmi, penempatan pegawai Jakim itu juga tidak pernah menyentuh soal dasar dalam sesuatu kementerian.

Katanya matlamat asal penempatan pegawai terbabit ialah bagi membantu kerajaan terutama dari segi integriti atau pun pengisian kerohanian dalam sesebuah kementerian.

“Jadi, tuduhan yang dibuat oleh beberapa pihak ini tidak patut dilontarkan kerana ia tidak berasas,” tegasnya.

Mengenai keperluan untuk MCCBHST disiasat kerana didakwa mengeluarkan kenyataan fitnah, Fahmi berkata, kerajaan menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk mengambil tindakan sekiranya ada laporan dibuat.

“Ini menyentuh aspek penguatkuasaan, saya tidak memberi komen dalam isu ini dan seperti kelazimannya sekiranya pihak penguatkuasaan ada menerima laporan maka mereka akan disiasat,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-