Saturday, October 12, 2024

Masih ada yang ‘degil’ pasang papan tanda bukan Bahasa Melayu

kosmo online
Oleh AZMI NORDIN
12 Oktober 2024
Antara lima premis ysng diambil tindakan susulan memasang Papan tanda menggunakan selain Bahasa Melayu di Bukit Bintang, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

KUALA LUMPUR – Tindakan segelintir peniaga memasang papan tanda menggunakan selain Bahasa Melayu diambil tindakan di sekitar Bukit Bintang, di sini, baru-baru ini.

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menerusi hantaran di Facebook memaklumkan, tindakan itu diambil susulan video tular kedai yang tidak ‘menghiraukan’ peraturan itu.

Katanya, sebanyak lima premis dikesan atas kesalahan papan tanda dan tindakan kompaun serta arahan menurunkan papan tanda dikeluarkan.

“Hasil siasatan di Jalan Imbi, lima premis didapati melanggar Undang-undang Kecil Iklan (WP) 1982 dengan meminggirkan Bahasa Malaysia di papan iklan mereka.

“Kompaun dan notis penguatkuasaan dikeluarkan yang mana memberikan tempoh 14 hari untuk menurunkan iklan tersebut,” katanya dalam hantaran tersebut.

Kata hantaran itu, tindakan yang diambil diharap dapat memberikan kesan dan ingatan agar kesalahan sama tidak berulang.

“DBKL akan terus pantau dan pastikan premis-premis lain tak ‘terlupa’ pula di masa akan datang.

“Jika anda ada nampak mana-mana papan iklan yang ‘gagal faham’ peraturan, terus lapor kepada kami di https://adukl.dbkl.gov.my/,” katanya. 

KOSMO! ONLINE.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-