Sunday, August 23, 2015

Hanya Puteri Umno harus bercirikan Islam.........?

Saranan tutup aurat kena dengan perlembagaan Umno

MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI
23 OGOS 2015

Foto ahli Puteri Umno ini yang viral.

SHAH ALAM - Pengerusi Jawatankuasa Kerja Himpunan Ulama Muda Malaysia (Ilmu), Fathul Bari Mat Jahaya berkata, saranan Puteri Umno Bahagian Sungai Siput agar penampilan atau pemakaian Puteri Umno haruslah bercirikan Islam adalah selaras dengan perlembagaan Umno.

Katanya, secara prinsipnya beliau bersetuju dengan saranan itu kerana dalam perlembagaan Umno sendiri telah menggariskan peruntukan bahawa perjuangan Umno untuk mempertahankan agama, bangsa dan negara.

"Ini bukan sahaja soal etika berpakaian bahkan dari sudut perwatakan, dan saya kira saranan itu bukan bererti hendak menghukum semua Puteri tidak berciri berpakaian muslimah atau tidak saya rasa dia tidak bermaksud sedemikian.

"Cuma sebagai satu nasihat dan muhasabah supaya ia kena dengan perlembagaan Umno itu sendiri, kita hendak membawa perjuangan untuk mempertahankan agama, bangsa dan negara jadi kita tunjuk contoh kepada masyarakat pada umat Islam kita bukan sahaja memperjuangkan agama bahkan dalam kehidupan kita sendiri kita melaksanakan agama," katanya.

Dalam pada itu, Fathul menggesa agar Puteri Umno menyambut saranan itu dan mengikut saranan tersebut.

"Nasihat yang sangat baik...ia perlu diikut," katanya.

Sebelum ini dalam Mesyuarat Perwakilan Puteri Umno Sungai Siput baru-baru ini, salah seorang ahlinya mencadangkan agar Puteri Umno berpakaian seperti 'seorang muslimah sebenar'.

Terdahulu, gambar seorang ahli Puteri Umno Bahagian Sungai Siput menjadi viral selepas beliau didakwa menyeru ahli Puteri bertudung.
Gambar hiasan

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-