Thursday, August 27, 2015

Tentera campur tangan jika Putrajaya isytihar Bersih 4 darurat

Published: 27 August 2015 4:00 PM
Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata, setakat ini ATM tidak terlibat mengawal himpunan ini kerana situasi masih belum mencapai tahap darurat. – Gambar fail The Malaysian Insider, 27 Ogos, 2015.

Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan masuk campur menangani himpunan Bersih 4 yang akan diadakan hujung minggu ini jika kerajaan mengisytiharkan darurat, kata Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin.

Panglima ATM itu dipetik The Star Online berkata, pihaknya setakat ini tidak terlibat mengawal himpunan ini kerana situasi masih belum mencapai tahap tersebut.

"ATM hanya akan masuk campur jika kerajaan mengisytiharkan darurat.

"Jika situasinya dikategorikan sebagai ancaman kepada orang awam, kami akan ambil alih peranan polis mengawal keadaan," katanya di Kementerian Pertahanan, hari ini.

Zulkifeli berkata, walaupun anggotanya tidak diarahkan untuk mengawasi himpunan 29 dan 30 Ogos, namun mereka menjalani sesi latihan bagi menghadapi kemungkinan himpunan aman itu bertukar menjadi luar kawalan.

"Tidak bermakna kita tidak menjalanu latihan dengan polis untuk mengekalkan ketenteraman awam.

"Kita perlu memastikan yang kita sentiasa bersedia, berkemahiran dan cekap dalam menjalankan tugas jika kerajaan perlu mengumumkan keadaan darurat," katanya.

Katanya, amat penting bagi ATM mengambil langkah pencegahan kerana bimbang insiden sama seperti letupan bom di Erawan Shrine di Bangkok, Thailand, terjadi di Malaysia.

"Kami bimbang jika himpunan sebegini bertukar darurat kerana beberapa perkara. Apa yang terjadi kejadian letupan bom di Thailand, ada yang ambil kesempatan terhadap situasi itu...itu yang kita bimbang.

"Ada banyak faktor yang menukar sesuatu himpunan itu, bagaimanapun aman, kelam-kabut," katanya.

Kementerian Dalam Negeri (KDN) pula tidak menolak kemungkinan akan wujud kumpulan yang akan mencetuskan huru-hara dalam perhimpunan Bersih 4 pada hujung minggu ini, kata Datuk Nur Jazlan Mohamed.

Timbalan menteri dalam negeri itu berkata, wujud kumpulan anarki yang bertujuan mencetuskan provokasi terhadap polis supaya pihak berkuasa menggunakan kekerasan terhadap peserta.

“Tindakan provokasi berkenaan adalah untuk menyebabkan polis dipersalahkan kerana menggunakan kekerasan terhadap peserta perhimpunan haram itu sekali gus akan meningkatkan kebencian terhadap pihak berkuasa dan kerajaan," katanya dalam kenyataan, hari ini. – 27 Ogos, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/tentera-campur-tangan-jika-putrajaya-isytihar-bersih-4-darurat#sthash.EVePYKYm.dpuf

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-