Saturday, September 5, 2015

Itu antara saya dengan Allah, orang luar jangan campur - Khalid Samad

Khalid menjelaskan bahawa apa juga yang dilaksanakan pada majlis kafarah itu adalah berdasarkan nasihat dan juga cadangan yang disarankan oleh mereka yang arif berkenaan perkara bai'ah ini.

SHAH ALAM, 5 Sept:

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad meminta pihak luar untuk tidak menilai tindakan beliau dan rakan-rakannya berhubung Majlis Kafarah yang diadakannya.

Tegas beliau, urusan menebus dosa ekoran melanggar bai’ah dengan Pas sebelum ini melibatkan diri mereka dan juga Allah.

“Saya juga ada baca apa yang Datuk Haron Din (Mursyidul Am PAS) yang dia kata ini sumpah dengan Allah. Jadi seperti yang saya katakan, terpulang pada Allah.

“Ianya sumpah dengan Allah, kita buat dengan Allah, antara kami dengan Allah, kita serah pada Allah, orang lain jangan campurlah,” katanya di dalam Majlis Kafarah yang diadakan di Dewan Merbau Seksyen 17 di sini pada Jumaat.

Sebelum ini, Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Mahfodz Mohamed berkata bahawa majlis kafarah yang dianjurkan bekas ahli-ahli Pas tidak terpakai bagi tujuan menebus pelanggaran bai’ah.

Mahfodz berkata demikian kerana menurutnya bai’ah ataupun sumpah taat setia itu tidak boleh ditebus dengan kafarah.

Susulan daripada itu, Khalid menjelaskan bahawa apa juga yang dilaksanakan pada majlis itu adalah berdasarkan nasihat dan juga cadangan yang disarankan oleh mereka yang arif berkenaan perkara bai’ah ini.

“Itu hak dia untuk berpandangan sedemikian dan kami dah rujuk pada alim ulama lain dan beri cadangan kami buat begini.

“Tak ada salahnya kami keluar dari Pas. Soal tanggungjawab sebagai MP (ahli parlimen) terus kami penuhi, (malah) ada juga yang tak penuhi tanggungjawab dengan baik walau tak keluar parti. Kami tak khianat pengundi kami yang mengundi kami,” tegasnya menjawab kepada ulasan-ulasan ulama’ Pas berhubung pelanggaran bai’ah mereka.

Majlis Kafarah tersebut dihadiri oleh lebib 40 orang penduduk di sekitar Shah Alam bagi memenuhi jemputan oleh Khalid sendiri, Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud dan dua ahli Majlis Bandaraya Shah Alam (MSBA).

Dua ahli MBSA itu ialah Azli Yusof dan Mohd Jamil Abd Rahim. Azli sebelum ini merupakan Yang Di Pertua Pas kawasan Shah Alam dan kemudiannya meletakkan jawatan untuk turut serta bersama Parti Amanah Negara.

Mariah tidak hadir sama di dalam majlis tersebut dan difahamkan beliau kini di dalam perjalanan ke Kelantan untuk program berkaitan Parti Amanah Negara.

Read more: http://bm.therakyatpost.com/berita/2015/09/05/itu-antara-saya-dengan-allah-orang-luar-jangan-campur-khalid-samad/#ixzz3knAihJS3

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-