Sunday, November 15, 2015

Sekarang susah nak 'cakap atau tegur' menteri2 kita......... yang pasti 'saman' akan menimpa anda........

Jumpa di mahkamah, Jamil Khir beritahu pengarah NOW

OLEH DIYANA IBRAHIM
Published: 15 November 2015 4:42 PM

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, sekiranya Pengarah Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW) Akmal Nasir gagal berbuat demikian, maka peguamnya akan menghantar surat saman selewat-lewatnya Khamis depan. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 15 November, 2015.

Datuk Seri Jamil Khir Baharom memberi tempoh 2 hari kepada Pengarah Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW) Akmal Nasir untuk menarik kembali kenyataan dan meminta maaf kepadanya berhubung tuduhan salah guna wang anak yatim.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, sekiranya ketua penerangan PKR Johor Baru itu gagal berbuat demikian, maka peguamnya akan menghantar surat saman selewat-lewatnya Khamis depan.

Hadir di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Putrajaya hari ini bagi membuat laporan polis, Jamil mendakwa Akmal membuat pertuduhan peribadi yang bersifat jahat terhadapnya.

"Tuduhan ini amat serius saya memandang ia menjatuhkan kredibiliti dan integriti saya selaku menteri di jabatan perdana menteri.

"Dan saya mengadakan laporan polis serta mengarahkan peguam saya untuk memulakan tindakan undang-undang kepada pengarah NOW yang menujukan fitnah jahat dan tuduhan yang amat keji terhadap saya selaku menteri," katanya kepada pemberita di hadapan IPD Putrajaya hari ini.

Laporan polis dan tindakan undang-undang itu sebagai reaksi Jamil terhadap Akmal yang mendakwa berlakunya salah guna wang anak yatim di bawah Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam (Yapeim) sebanyak setengah juta dalam lawatan luar negara dan rombongannya tahun lepas.

"Saya akan jawab di mahkamah segalanya, jadi saya akan jumpa kamu di mahkamah," katanya merujuk kepada Akmal.

Akmal sebelum ini pada sidang medianya mendedahkan Yapeim menggunakan wang daripada tabung anak yatim bagi membiayai perbelanjaan seorang menteri dan isterinya serta rombongannya di Amerika Syarikat (AS) pada Mei 2014.

Beliau mendakwa, walaupun program itu bertujuan untuk "pemantapan dan pemerkasaan" Kelab Skim Anugerah Kecemerlangan Pelajar Nasional (Santun) Yapeim, namun ia bersifat suka ria dan langsung tiada amal jariah.

Katanya, rombongan menteri terbabit turut bermain golf dan mengunjungi pusat beli-belah “upscale outlet” barangan berjenama yang terletak di Washington sebanyak 4 kali.

Apabila ditanya apakah beliau bersedia menerangkan penggunaan salah guna wang terhadap pencarum Yapeim sepertimana dituntut Akmal Jamil mengulangi jawapannya dengan berkata: "Saya akan jelaskan di mahkamah."

Sementara itu, apabila ditanya pemberita apakah beliau akan turut bertindak menyaman portal The Malaysian Insider sepertimana kenyataan terdahulu dengan ringkas Jamil berkata, perkara itu akan diteliti peguamnya.

Peguam yang mewakili Jamil, Adenan Seman Abdullah berkata pihaknya akan menghantar notis tuntutan kepada Akmal esok.

Adenan berkata, tindakan undang- undang anak guamnya itu merupakan satu tindakan wajar memandangkan tuduhan Akmal adalah bersifat peribadi.

"Sekarang ini Akmal menuduh secara terus anak guam saya yang menggunakan wang, tapi sebenarnya segala atur cara dan program adalah di bawah Yapeim," katanya.

Awal hari ini Akmal juga hari ini turut bertindak membuat laporan polis terhadap Jamil dan mahu polis menyiasatnya atas dakwaan salah guna dana anak yatim. – 15 November, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/jumpa-di-mahkamah-jamil-khir-beritahu-pengarah-now#sthash.uXBPCzfC.dpuf

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-