Tuesday, April 23, 2024

Pemuda MCA gesa hormati hak tak berkempen untuk DAP

malaysiakini.com
Diterbitkan: Apr 23, 2024 10:32 AM
Pemuda MCA menggesa supaya keputusan dan hak mereka untuk tidak berkempen kepada DAP dihormati semua pihak.

Ketua penerangannya Neow Choo Seong menegaskan pihaknya bagaimanapun kekal meraikan kebebasan mana-mana pihak untuk mengusung bendera DAP atas prinsip demokrasi dan kebebasan.

“Pemuda MCA mengormati pandangan semua pihak berhubung kenyataan Jawatankuasa Pembangunan Politik MCA pada Jumaat 19 April lalu yang membuat keputusan tidak turun berkempen dalam pilihan raya kecil (PRK) Kuala Kubu Bharu sekiranya calon BN tidak diletakkan sebagai calon.

“Pada masa sama, Pemuda MCA juga berharap agar semua pihak menghormati keputusan yang dibuat ini, disusuli keputusan sama yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Eksekutif Pemuda MCA pada 20 April,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Terdahulu susulan pendirian MCA itu, Pengerusi BN Ahmad Zahid Hamidi berkata dia akan berusaha untuk meyakinkan MCA agar membantu kempen calon Pakatan Harapan (PH) dalam PRK Kuala Kubu Bharu yang akan diadakan.

Presiden Umno itu berkata dia telah berjumpa dengan Presiden MCA Wee Ka Siong yang sebelum ini berkata partinya tidak akan menyertai kempen tersebut.

"Saya sudah jumpa Wee dan saya memahami situasi yang dia hadapi ketika kenyataan itu dikeluarkan.

"Saya akan ikhtiarkan cari jalan terbaik (untuk menyelesaikannya)," katanya.

Timbalan Pengerusi BN Mohamad Hasan pula berkata parti komponen gabungan itu mempunyai tanggungjawab membantu dan memastikan kemenangan calon Kerajaan Perpaduan pada PKR Kuala Kubu Bharu, pada 11 Mei nanti.

Jelasnya tanggungjawab itu perlu dilaksana kerana BN adalah sebahagian Kerajaan Perpaduan.

“Saya tidak rasa ada isu boikot memboikot, BN pun belum buat mesyuarat lagi, biar kami bermesyuarat dahulu dan dalam mesyuarat itu nanti kami akan berunding, bertukar fikiran dan cari apa jalan terbaik.

“Ini untuk memastikan supaya BN mantap sebagai satu pasukan untuk membantu calon Kerajaan Perpaduan bertanding pada PRK Kuala Kubu Bharu,” katanya.

Sementara itu Neow menafikan dakwaan yang menyatakan MCA kemaruk kuasa membidas kritikan pemimpin DAP terhadap partinya.

Tegasnya, sejak kebelakangan ini, pemimpin-pemimpin DAP termasuk setiausaha agungnya, Anthony Loke secara terbuka dan tidak berselindung menghina serta mengguris hati akar umbi MCA dengan pelbagai tuduhan.

“Dia dengan angkuh mengatakan bahawa dia tidak suka MCA dan melabel MCA sebagai parti tauke yang jelas merupakan fitnah berniat jahat memburuk-burukkan MCA.

“Sebelum itu, seorang lagi pemimpin berpengaruh iaitu Naib Pengerusi DAP, Teresa Kok juga secara terbuka dengan angkuh menghalau MCA keluar daripada BN.

“Tidakkah ini satu penghinaan kepada BN apabila dia sewenang-wenangnya mengarahkan sedemikian?” katanya.

Justeru tambahnya MCA tiada halangan sekiranya mana-mana parti mahu membantu DAP dalam berkempen kali ini.

“Sesiapa pun berhak untuk memikul bendera DAP dan mengusungnya ke mana-mana.

“Jika MCA hormati hak semua pihak, jadi hormati jugalah hak MCA untuk tidak berkempen, kecuali calon BN ditampilkan dalam PRK Kuala Kubu Bharu kali ini,” jelas Neow lagi.

DAP dijangka meletakkan calon untuk mewakili PH bagi mempertahankan kerusi Kuala Kubu Bharu yang sebelum ini dipegang selama tiga penggal oleh wakil mereka, mendiang Lee Kee Hiong.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-