Sunday, June 26, 2016

3M telah melepaskan peluang terbaik untuk menjatuhkan Najib

Kegagalan kumpulan 3M (Mahathir-Muhyiddin-Mukhriz) menumbangkan BN di Sungai Besar dan Kuala Kangsar menunjukkan mereka tiada keupayaan untuk menjatuhkan Perdana Menteri Mohd Najib Razak pada masa akan datang. Kekuatan dan aura Mahathir sudah semakin pudar.

Dari segi taktikal, 3 M perlu menumpaskan BN dalam kedua-dua PRK ini untuk mewujudkan gelombang dalam UMNO agar hilang kepercayaan kepada Mohd Najib. Sekiranya BN kalah dalam kedua-dua Pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar, akan ada tekanan ke atas Mohd Najib agar berundur. Malah jika kalah di salah satu tempat pun sudah akan memberi kerosakan moral yang besar kepada pasukan Mohd Najib.

Malangnya ia tidak berlaku kerana mereka tidak ada strategi dan kesungguhan untuk menumbangkan BN di kedua-dua PRK ini. Akhirnya, Muhyiddin dan Mukhriz ditunjukkan jalan keluar dalam parti yang sudah menunjukkan tanda pengukuhan dan kesatuan.

Dalam PRK lalu, Mahathir hanya perlu mencari 10 billionaire yang sanggup menyumbang RM 10 juta seorang jika benar beliau mahu menjatuhkan Mohd Najib “at all costs”. Dengan bajet RM 50 juta di setiap PRK ini, dan komposisi kaum Cina yang agak besar, kumpulan Mahathir hanya perlu mencari 5000 orang Melayu untuk mengundi PAN ia sudah boleh menumbangkan BN.

Adakah ia sesuatu yang mustahil? Kumpulan Mahathir hanya perlu mencari 5000 sukarelawan kempen di kalangan pengundi Melayu dengan membayar elaun kempen. Malangnya, mereka hanya menurunkan Mahathir sekilas pandang seolah-olah nama Mahathir sahaja sudah cukup menarik pengundi. Mereka hanyalah idealis dan pemimpi bukannya pemimpin.

Realiti politik demokrasi ialah berkisar kekuatan jentera kempen, kewangan dan penyebaran manifesto. Kesemua ini tidak ada kepada pasukan Dekelarsi Rakyat atau 3 M walaupun mereka semua mungkin bertaraf “billionaire”. Mereka memandang enteng dan bergantung kepada imej Mahathir semata-mata.

Masalah di kalangan orang kuat Mahathir hari ini ialah mereka bukan terdiri daripada orang yang menyusun strategi untuk menang pilihan raya sejak dahulu.

Mereka juga terdiri di kalangan yang terkenal bukan jenis pemurah dalam politik dan menang kerana mengikut pasukan.

Cukuplah memperdayakan macai-macai di bawah supaya berkorban sedang yang ada kepentingan dan mendapat keuntungan tidak mahu berkorban.

Justeru, eloklah bersara sahaja. Politik ini untuk orang sanggup berjuang dan berkorban bukan setakat main acah-acah saja.

-MYKMU.NET

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-