Monday, September 25, 2017

Azmin tidak kisah pesta arak di Selangor

KLANG: Kerajaan PKR Selangor tidak akan menghalang jika pesta arak Better Beer Festival 2017 mahu diadakan di negeri ini selepas pesta itu tidak dibenarkan diadakan di Kuala Lumpur.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, ini sejajar dengan prinsip yang dipegang oleh Kerajaan Negeri Selangor iaitu menghormati hak kaum dan agama lain.

Beliau bagaimanapun berkata, penganjur pesta arak itu perlulah mematuhi peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa negeri atau pihak berkuasa tempatan (PBT).

“Sebagai sebuah ke­rajaan yang bertanggungjawab, bukan sahaja kita kena hormat tetapi kita kena menjamin dan memelihara hak kaum dan agama yang lain.

“Namun, pada masa sama peraturan mestilah dipatuhi, itu pendekatan yang kita ambil,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Selangor Bio Bay di Pulau Indah di sini hari ini.

Pada Isnin lalu, Dewan Ban­daraya Kuala Lumpur (DBKL) telah menolak permohonan per­mit bagi penganjuran pesta berkenaan atas sebab keselamatan selain ia bercanggah dengan enakmen yang terkandung dalam undang-undang kecil DBKL.

Pesta berkenaan sepatutnya diadakan dari 6 hingga 7 Oktober di pusat beli-belah Publika, Kuala Lumpur de­ngan menampilkan 250 jenama arak yang berbeza dari 43 kilang arak seluruh dunia.

Mohamed Azmin dalam pada itu memberitahu, beli­au ti­­dak mengetahui sama ada pe­nganjur Better Beer Festival 2017 telah membuat permohonan untuk mengadakan pesta arak itu di Selangor atau tidak.

“Saya tidak pasti ada permohonan dah dibuat atau tidak ke­rana itu berlaku di peringkat PBT, tidak sampai ke peringkat ne­geri,” ujarnya.

- Utusan Online

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-