Sunday, December 24, 2017

Asset Felda tergadai, benteng terakhir Melayu hanya slogan Umno

MALAYSIA DATELINE
December 23, 2017 11:10 am
Wan Mohd Shahrir Wan Abd Jalil
Pengerusi Taskforce Felda parti Bersatu, Wan Mohd Shahrir Wan Abd Jalil berkata, Umno sudah mengkhianati amanah peneroka Felda yang selama ini menyokong mereka, mengkhianati orang Melayu, memusnahkan mitos Umno merupakan benteng terakhir Melayu dan ia hanya slogan tanpa makna, tiada roh dan kosong.

Menurut beliau, rakyat Malaysia telah dikejutkan dengan laporan akhbar pro-Umno, Berita Harian tentang Bangunan Felda bertukar nama kepada syarikat Kuala Lumpur Vertical City Sdn Bhd.

“Sejurus selepas itu, Presiden Felda, Tan Sri Shahrir Samad membuat sidang akhbar. Sedikit demi sedikit kita dapat gambaran betapa Umno telah memperjudikan nasib institusi Felda hingga ke tahap menjengkelkan.

“Presiden Felda mengakui, ada berlaku penukaran tanah dengan cara yang meragukan. Menurut beliau, syarikat berkenaan hanya memegang Power of Attorney dan beliau sendiri ‘terpegun’ bagaimana hartanah itu bertukar nama.

“Beliau menyatakan ini merupakan satu penipuan (fraud). Namun beliau tidak menghuraikan secara terperinci bagaimana pemilik syarikat KLVC Sdn Bhd boleh mendapat PA atas hartanah Felda berkenaan. Lebih sedih apabila Presiden mengatakan Felda tidak mendapat sesen pun duit transaksi ini.

“Meragukan. Segalanya meragukan,” kata beliau dalam satu kenyataan semalam.

Kata beliau, masih terlalu awal untuk kita mengetahui siapa yang sebenarnya terlibat. Transaksi pada tahun 2015 ini, disusuli dengan berita Bernama pada 2016, menyatakan seorang ahli perniagaan bernama Abdul Rahman Soltan, telah membantu Perdana Menteri memberi zakat sebanyak seratus ribu ringgit di Pekan.

“Dan beliau juga salah seorang Pengarah dalam syarikat Kuala Lumpur Vertical City Sdn Bhd, syarikat yang mendapat bangunan hartanah Felda berkenaan.

“Umno di bawah Najib sudah dilihat banyak menghilangkan kepentingan Melayu. Dan rampokan ini masih berlaku dan juga akan terus berlaku.

“Kita sudah tahu skripnya. SPRM kata ini kes penipuan dan bukan rasuah. Justeru, bidang kuasa siasatan jatuh atas batu jemala PDRM,” tambah beliau.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-