Monday, November 21, 2011

100RM yang akan menjahanamkan UMNO

Petang tadi selepas asar wak singgah kat kedai repair motor dihijing kampung. Kedai moto ini memang sentiasa di buka walau cuti umnm dan hari ahad. Tujuan wak singgah cuma nak pam angin tayar motoe saja. Kebetulan pada tika itu ada dua tiga pelanggan sedang baiki motor.

Formen moto ni memang tinggal dikampung ini dan dia sangat mesra dengan orang2 kampung wak. Semasa wak tiba mereka sedang rancak bincangkan tentang RM 100 yang sedang di agih kan di sekolah. Tika itu wak terdengan dari salah seorang berkata, mengapa sekarang kerajaan UMNO ni nampak sangat bermurah hati? Sana sini tabur wang. Yang untung nya cuma si Ah Cong saja.

Tetiba Ah Cong dengan bingkas menjawab, awak ingat itu macam, awak salah. Harga barang dan perkhidmatan naik kerana cukai. Awak tak tengok itu bil astro, brapa persen kerajaan sudah cukai tiap2 bulan. Itu cukai kalau kumpul 1 tahun pun sudah lebih cukup kerajaan ambil balik itu RM 100. Awak cuba tengok lain2 cukai, lagi banyak

Kesimpulan nya orang kampung terutama nya melayu tidak pernah terfikir seperti yang disebut oleh Ah cong itu. Minda melayu dan cina sangat berbeza, Cara cina berfikir lebih positif. Sebelum ini wak ada juga terdengar rungutan2 dari peniaga2 cina, kita banyak bayar cukai, senag2 itu UMNO kasi sama orang.

4 comments:

  1. As-Salam bro....
    Mohon pautan blog saya disini
    http://kerispusakabangsa.blogspot.com/
    Terima Kasih...

    ReplyDelete
  2. Sdr keris pusaka, blog anda telah selamat dipautkan

    TQ for de lawatan

    ReplyDelete
  3. Salam tuan,
    Mohon pautkan blog saya di sini

    http://kutukandewata.blogspot.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-