Tuesday, November 29, 2011

Saban hari media2 yang dikawal oleh kerajaan siarkan berita2 yang senangkan hati pemimpin2 UMNO saja

Kalau dengar dan lihat berita2 yang di siarkan oleh radio, TV dan surat khabar yang terkawal oleh kerajaan cuma siarkan cerita2 yang baik2 saja. Rakyat sudah kembali menyokong kerajaan, ekonomi berada di tahap yang paling mantab dan keamanan negara pula ditahab yang paling aman dan selamat.

Wak akui memang benar dan nyata perkara2 yang media siarkan tu betul semuanya. Akan tetapi bila wak dengar pula sembang2 warong kopi, cerita nya sangat berlainan. Tempat paling tidak selamat ialah dikampung2, hari2 siang malam ada saja kecurian, buah sawit yang tinggi melangit diatas pokok pun tidak selamat lagi. Kain baju tersidai di jemuran pun habis kena curi.

Bab kabel telepon lagi hebat ceritanya, malam di curi, siang hari ganti pasang, nanti malam pasti hilang lagi. Paling malang kalau rumah kosong di tinggalkan semalam dua, habis semua kena kebas, mcm dalam cerita Ali Baba selipar buruk pun dia orang sapu.

Pendek kata tidur malam pun tak boleh lena lagi, dengar bunyi tikus lompat pun tuan rumah boleh lompat bangun takut2 pencuri sudah masuk rumah. Memang polis tidak mampu buat kawalan rondaan siang malam masuk kampung. Dengar nya polis sedang sebuk jaga PR buat kempen untuk hasut rakyat.

Disambung kan lagi bab cerita warong kopi, semua sembang nya bertemakan marah dan tidak puas hati dengan kenaikan semua barang dan perkhidmatan. Mereka kata ini lah salah satu yang sebabkan kecurian men jadi2 sehingga tidak terkawal oleh kerajaan.

Ada pula yang kata kerajaan banyak membantu rakyat, itu benar, contoh nya bantu satu ringgit ambil balik 10 ringgit melalui ber bagai2 cukai yang di kenakan. Ada juga yang kata wang 100 RM bantuan murid2 sekolah tu cuma sebagai 'cover' bagi cukai2 yang be ratus2 RM di kaut oleh kerajaan, Sama ada andaian mereka ini betul atau tidak, wallah'huallam.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-