Wednesday, June 24, 2015

Dah beratus tahun, sekarang baru nak bantah.....?

Komuniti India Muslim 
bantah guna nama ‘MAMAK’
KUALA LUMPUR – Sebanyak 12 persatuan mewakili komuniti masyarakat India Muslim menyerahkan memorandum bantahan kepada Utusan Malaysia berhubung penyiaran laporan khas berkenaan harga makanan dan minuman melibatkan restoran mamak, di Ibu Pejabat Utusan Melayu (M) Berhad, di sini hari ini.

Memorandum bantahan itu di serahkan oleh Presiden Persatuan Pengusaha Restoran Muslim (Presma), Noorul Hassan Saul Hameed kepada wakil Utusan Malaysia, Mohd. Asron Mustapha.

Menurut Noorul Hassan, antara bantahan utama adalah berhubung penggunaan gelaran ‘restoran mamak’ yang dianggap sensitif dan rasis.

“Ini jelas mengundang kesan buruk kepada keseluruhan masyarakat India Muslim. Artikel yang diterbitkan oleh pihak Utusan Malaysia telah mengundang kemarahan seluruh warga India Muslim.

“Saya harap pihak Utusan Malaysia tidak menggunakan gelaran restoran mamak sebaliknya restoran nasi kandar adalah lebih baik, malah dalam penyiaran artikel sebelum ini tiada pula penggunaan gelaran restoran Melayu, restoran Cina atau restoran India,” katanya di sini hari ini.

Majlis penyerahan itu turut disertai oleh wakil daripada Inspirasi Muhibbah India Muslim (IMIM), Persatuan Perintis Malabari Malaysia (PMMM), Jemaah Malabar Muslim Negeri Johor (JMMNJ), Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) serta Kelab Belia Muslim Malaysia.

Yang turut hadir ialah wakil daripada Komuniti India Muslim (Imcom), Persatuan Jalinan Mesra India Muslim (PJMIM), Persatuan Pertubuhan Nurul Amin (PPNA), Gerakan Pemuda India Muslim (Gepima), Kerala Muslim Jama’at (KMJ), Persekutuan Pertubuhan India Muslim Malaysia (Permim) dan Dewan Perindustrian India Muslim (Mimcoin).

Mengulas penawaran harga makanan dan minuman di restoran nasi kandar, Noorul Hassan menjelaskan, pengguna tidak tahu tentang kos tersembunyi yang perlu ditanggung oleh pengusaha yang didakwa meletakkan harga berbeza.

“Saya ambil contoh mudah, sebuah kedai di KLCC menjual sekeping roti canai pada harga RM1.50 berbanding sebuah kedai nasi kandar di Banting pula menjual harga roti canai dengan harga RM1.

“Sebenarnya restoran nasi kandar di KLCC itu menjual harga yang lebih murah berbanding di Banting kerana sewa kedai di KLCC mencecah RM80,000 sebulan berbanding premis di Banting yang hanya pada kadar RM3,000 sebulan.

“Ini bermakna pengusaha itu masih mampu memberikan harga yang murah walaupun terpaksa menanggung bebanan sewa yang beratus kali ganda lebih tinggi dengan premis yang kadar sewanya murah,” ujarnya.

Justeru tambahnya, pada dasarnya, pengusaha terpaksa menanggung kos sewa, bahan mentah, utiliti dan pembayaran gaji pekerja yang berbeza.

Katanya, faktor berkenaan mempengaruhi penetapan harga makanan dan minuman di restoran nasi kandar seluruh negara. - UTUSAN

Artikel Penuh: http://bm.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=293062:komuniti-india-muslim-bantah-guna-nama-%E2%80%98mamak%E2%80%99&Itemid=2#ixzz3dwTUQTUy
Follow us: @MsiaChronicle on Twitter

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-