Sunday, September 6, 2015

Lebih setengah juta jemaah tiba di tanah suci pertengahan September


JEDDAH, Ahad – Bermula pertengahan September ini dijangka lebih setengah juta jemaah haji dari seluruh dunia akan tiba di tanah suci.

Setakat ini sekurang-kurangnya 40,000 jemaah haji dilaporkan tiba di tanah suci setiap hari dan jumlah itu bertambah dari masa ke semasa.

Menurut satu kenyataan daripada Ketua Direktori Passport (Jawazat), sebanyak 473,329 jemaah telah tiba di Makkah dan Madinah sejak bermulanya musim haji sehingga Rabu lepas.

Seramai 470,592 jemaah tiba melalui penerbangan manakala jemaah yang tiba melalui jalan laut berjumlah 2,737 dan ia merupakan peningkatan sebanyak 20.244 peratus berbanding jumlah ketibaan dalam tempoh yang sama pada tahun lepas.

Pengarah Media dan Perhubungan Awam Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Abdulaziz, Turki Al-Theeb berkata sebanyak 172,000 jemaah telah tiba melalui 861 penerbangan di lapangan terbang tersebut.

“Jumlah pernerbangan haji dijangkakan meningkat pada awal Zulhijjah kepada purata enam penerbangan sejam atau 144 penerbangan setiap hari,” katanya.

Sebelum ini, pada Khamis Menteri Haji, Bandar Hajjar dilaporkan bertemu dengan ahli Lembaga Persatuan Mutawif untuk membincangkan rancangan, persediaan dan perkhidmatan kepada 280,000 jemaah haji dari 19 negara Arab.

Persatuan ini juga telah membuat persiapan rapi untuk membantu jemaah haji dari seluruh negara.

Jelas Hajar, tiada sebarang pengecualian terhadap negara-negara yang menghadapi konflik kerana semua jemaah akan disambut dan dilayan sama rata.

Dalam perkembangan yang sama, Jurutera yang juga Mutaweif, Abbas Abdulghani Qattan berkata arahan yang jelas telah diberikan bagi menyambut jemaah dan sebanyak 121 kumpulan daripada 1,500 mutawwif telah disediakan bagi membantu jemaah.

Perkara yang sama diutarakan Timbalan Menteri Haji di Makkah, Abdurrahman Al-Nafeie yang mana kementeriannya telah bekerjasama dengan persatuan Mutawwif dan kumpulan perkhidmatan awam untuk menyediakan perkhidmatan terbaik kepada para jemaah.

Jelas beliau, kementeriannya akan menerbitkan senarai peraturan untuk pejabat pengurusan haji bagi memastikan tugas dan tanggungjawab mereka berjalan seperti yang dikehendaki.

Selain itu kepentingan kerjasama di kalangan semua pihak bagi menangani sebarang permasalahan akan turut ditekankan.

Al-Nafeie sebelum ini dilaporkan telah bertemu dengan ketua-ketua Persatuan Mutawif bagi jemaah yang bukan dari negara Arab termasuk Afrika bagi menyemak dan memuktamadkan penyelarasan rancangan kerja bagi pemantauan dan tindakan susulan terhadap semua aktiviti semasa musim haji.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-